Am să pornesc de la o afirmaţie care va stârni poate proteste: Braicar, aşa cum există şi funcţionează astăzi, trebuie să dispară pentru ca brăilenilor să le meargă bine în ceea ce priveşte transportul local! Crează locuri de muncă, veţi spune, e singura firmă importantă de transport public din oraş, e a noastră, a brăilenilor! Ei bine, tocmai pentru toate astea şi multe altele, trebuie să dispară!
Să vă explic de ce ne va fi mai bine fără Braicar.
În primul rând, nu va mai exista o concurenţă neloială în transportul public de călători din Brăila. Adio drumuri fără bani , adio taxatoare care nu dau rest sau uita să dea bilet, adio comandouri de controlori etc. Când se vor putea licita traseele punând condiţii economice cu adevărat bune pentru comunitate, vom spune adio acestora, pentru că totul va fi privat. Reţineţi, însă, că jocurile şi controlul va fi al Primăriei Brăila. Atunci vor putea şi privaţii să cumpere autobuze de mare capacitate, să renunţe la hârburile numite maxi-taxi. Vor putea să înceapă să respecte directivele europene legate de transportul public de călători. De ce nu o fac acum? Pentru că sistemul local ţine Braicarul într-o reţea de avantaje care, pur şi simplu, sufocă firmele private!
Există o directivă europeană legată de transportul public de călători. Acolo e încurajat transportul modern, făcut cu autobuze de mare capacitate, ecologice, cu dotări pentru persoanele cu dizabilităţi etc. În acest moment, Braicar nu are capacitatea financiară, şi nu cred că o va avea vreodată, de a se adapta acestor cerinţe. De când există această societate, nu a făcut altceva decât să speculeze apartenenţa sa la “comunitate” pentru a beneficia de avantaje care au menţinut-o practic în viaţă.
Prin licitarea serviciului de transport public, Primăria Brăila va putea încasa bani de la prestatorii acestor servicii. Acum, ea plăteşte practic ineficienţa Braicar. De fapt, noi toţi o plătim.
Se vor pierde locuri de muncă – ăsta va fi primul slogan aruncat pe piaţă. Greşit! Se vor crea noi locuri de muncă, pentru că firmele câştigătoare vor avea nevoie de şoferi, de întreţinerea parcului auto, de bilete, de toată infrastructura necesară bunei desfăşurări a activităţii. Ele vor prelua o parte din personalul care va fi disponibilizat de Braicar: şoferi, mecanici etc. În schimb, ce nu vor prelua firmele private? Directorii, relaţiile, cumetriile, cheltuielile nejustificate şi licitaţiile prost făcute! Atunci, costurile transportului public vor fi mai mici pentru comunitate şi îşi vor arăta adevărata valoare.
Reţeaua de tramvaie, care este a Primăriei, nu a Braicarului, va putea fi folosită de noua societate de tramvaie care se poate înfiinţa. Astfel, se vor separa cele două activităţi diferite de transport: transportul cu tramvaiul şi transportul auto. Noua societate se va putea ocupa de întreţinerea căii de rulare, iar folosirea liniilor poate fi concesionată către două sau trei societăţi private! Şi de aici Primăria Brăila poate scoate bani. Plus că s-ar putea valorifica o mulţime de lucruri degradate, se vor putea vinde clădiri, depozite şi terenuri pe care Braicar le are în folosinţă sau propietate. Vor intra, fără nici un dubiu, mai mulţi bani la bugetul local.
Ce se va întâmpla cu pensionarii care au subvenţii şi gratuităţi? Nimic diferit ca până acum! Ei vor primi în continuare serviciile de transport local gratuit, numai că, de data aceasta, subvenţia, care se poate diminua, se va trimite spre societăţile locale care vor câştiga traseele. Acum, că merg cu maxi-taxi, pensionarii nu plătesc costul întreg al unei călătorii? De ce asta nu îi revoltă? Prin noul sistem, situaţia se poate regla simplu şi transparent.
O altă întrebare: unde s-a mai auzit de o astfel de organizare a transportului local? Peste tot în Europa! Oraşele din Germania funcţionează de mult timp aşa, iar Anglia nici nu mai trebuie dată ca exemplu! Chiar şi în Brăila interbelică exista concurenţă în transportul local organizat de Primărie. Aveam mai multe linii de tramvaie, mai multe trasee, o mai bună acoperire a oraşului şi, prin urmare, un grad mai mare de acoperire a necesităţilor cetăţenilor. În fond şi la urma urmei, Primăria Brăilei trebuie să urmărească binele comunităţii, nu doar binele unor grupuri de cetăţeni. Sau poate nu am înţeles eu bine menirea ei de a fi.
Deci, cine se încumetă la reorganizarea transportului local pe principii corecte, transparente şi, mai ales, europene? Aşa cum am spus şi în titlu, trebuie să dispară Braicar pentru ca nouă, ca oraş, să ne meargă mai bine. Cine nu vrea asta?
articol publicat pe Sud Est Forum
http://sud-est-forum.ro/wp/2013/05/mihai-vintila-de-ce-trebuie-sa-dispara-braicar/
Să vă explic de ce ne va fi mai bine fără Braicar.
În primul rând, nu va mai exista o concurenţă neloială în transportul public de călători din Brăila. Adio drumuri fără bani , adio taxatoare care nu dau rest sau uita să dea bilet, adio comandouri de controlori etc. Când se vor putea licita traseele punând condiţii economice cu adevărat bune pentru comunitate, vom spune adio acestora, pentru că totul va fi privat. Reţineţi, însă, că jocurile şi controlul va fi al Primăriei Brăila. Atunci vor putea şi privaţii să cumpere autobuze de mare capacitate, să renunţe la hârburile numite maxi-taxi. Vor putea să înceapă să respecte directivele europene legate de transportul public de călători. De ce nu o fac acum? Pentru că sistemul local ţine Braicarul într-o reţea de avantaje care, pur şi simplu, sufocă firmele private!
Există o directivă europeană legată de transportul public de călători. Acolo e încurajat transportul modern, făcut cu autobuze de mare capacitate, ecologice, cu dotări pentru persoanele cu dizabilităţi etc. În acest moment, Braicar nu are capacitatea financiară, şi nu cred că o va avea vreodată, de a se adapta acestor cerinţe. De când există această societate, nu a făcut altceva decât să speculeze apartenenţa sa la “comunitate” pentru a beneficia de avantaje care au menţinut-o practic în viaţă.
Prin licitarea serviciului de transport public, Primăria Brăila va putea încasa bani de la prestatorii acestor servicii. Acum, ea plăteşte practic ineficienţa Braicar. De fapt, noi toţi o plătim.
Se vor pierde locuri de muncă – ăsta va fi primul slogan aruncat pe piaţă. Greşit! Se vor crea noi locuri de muncă, pentru că firmele câştigătoare vor avea nevoie de şoferi, de întreţinerea parcului auto, de bilete, de toată infrastructura necesară bunei desfăşurări a activităţii. Ele vor prelua o parte din personalul care va fi disponibilizat de Braicar: şoferi, mecanici etc. În schimb, ce nu vor prelua firmele private? Directorii, relaţiile, cumetriile, cheltuielile nejustificate şi licitaţiile prost făcute! Atunci, costurile transportului public vor fi mai mici pentru comunitate şi îşi vor arăta adevărata valoare.
Reţeaua de tramvaie, care este a Primăriei, nu a Braicarului, va putea fi folosită de noua societate de tramvaie care se poate înfiinţa. Astfel, se vor separa cele două activităţi diferite de transport: transportul cu tramvaiul şi transportul auto. Noua societate se va putea ocupa de întreţinerea căii de rulare, iar folosirea liniilor poate fi concesionată către două sau trei societăţi private! Şi de aici Primăria Brăila poate scoate bani. Plus că s-ar putea valorifica o mulţime de lucruri degradate, se vor putea vinde clădiri, depozite şi terenuri pe care Braicar le are în folosinţă sau propietate. Vor intra, fără nici un dubiu, mai mulţi bani la bugetul local.
Ce se va întâmpla cu pensionarii care au subvenţii şi gratuităţi? Nimic diferit ca până acum! Ei vor primi în continuare serviciile de transport local gratuit, numai că, de data aceasta, subvenţia, care se poate diminua, se va trimite spre societăţile locale care vor câştiga traseele. Acum, că merg cu maxi-taxi, pensionarii nu plătesc costul întreg al unei călătorii? De ce asta nu îi revoltă? Prin noul sistem, situaţia se poate regla simplu şi transparent.
O altă întrebare: unde s-a mai auzit de o astfel de organizare a transportului local? Peste tot în Europa! Oraşele din Germania funcţionează de mult timp aşa, iar Anglia nici nu mai trebuie dată ca exemplu! Chiar şi în Brăila interbelică exista concurenţă în transportul local organizat de Primărie. Aveam mai multe linii de tramvaie, mai multe trasee, o mai bună acoperire a oraşului şi, prin urmare, un grad mai mare de acoperire a necesităţilor cetăţenilor. În fond şi la urma urmei, Primăria Brăilei trebuie să urmărească binele comunităţii, nu doar binele unor grupuri de cetăţeni. Sau poate nu am înţeles eu bine menirea ei de a fi.
Deci, cine se încumetă la reorganizarea transportului local pe principii corecte, transparente şi, mai ales, europene? Aşa cum am spus şi în titlu, trebuie să dispară Braicar pentru ca nouă, ca oraş, să ne meargă mai bine. Cine nu vrea asta?
articol publicat pe Sud Est Forum
http://sud-est-forum.ro/wp/2013/05/mihai-vintila-de-ce-trebuie-sa-dispara-braicar/