10 dec. 2010

Cel mai pur marketing din lume

La solicitarea Consiliului National al Audiovizualului spotul tv al apei minerale Aqua Carpatica prin care se afirma ca aceasta ar fi cea mai pura apa si "singura apă minerală din lume fără nitraţi" va trebui schimbat. Se pare ca tocmai substantele incriminate sunt continute de versiunea plata a produsului. Interesant este ca varianta carbogazoasă chiar nu contine nitrati!

Jan Valvis, cel care a stat in spatele brandului Dorna, a lansat marca Aqua Carpatica dupa o investitie de 1.2 milioane de euro. Cum piata apei minerale este destul de aglomerata iar marjele sunt totusi mici trebuia un altceva. Asa a aparut conceptul unei ape minerale premium, mult mai scumpa. Practic clientul va plati pe langa nume, care in momentul lansarii nu valora nimic si pentru altceva. Acest ingredient creat de marketing este “puritatea” . Mi se pare o idee extraordinara de a cere mai multi bani pe un produs care este identic aproape cu altele existente pe piata numai in baza unei idei induse clientilor. Dintr-o abordare s-a reusit o pozitionare excelenta.

Acest marketing perfect este darmat tocmai de decizia CAN-ului. Ideea este ca cele doua tipuri de apa cea carbogazoasă si cea plata sunt din surse diferite avand in comun doar doua lucruri : numele si compania producatoare!
O apa carbogazoasă este de fapt o apa minerala care tasneste din pamant avand pe langa complexul de minerale si o componenta de CO2 . De aceea se numeste carbogazoasă. Pe cand o apa minerala plata nu contine componenta gazoasa. Din acest motiv cele doua tipuri de ape vandute sub acelasi brand nu au calitati identice cum se incerca inducerea in eroare a publicului prin reclama.

Conceptul de puritate este din punct de vedere al marketingului asemanator cu acela al celui de „al 6-lea simt” creat de Wihrpool pentru a denumi operatiuni pe care masina de spalat cu acest nume le-ar face dar pe care cei din domeniu stiu ca oricum le fac toate masinile de spalat. Dar cel „de al 6-lea simt” a adus vanzarile.
Practic in cele doua cazuri pozitionarea face toti banii!
Problema cu Aqua Carpatica este de a face diferenta de aici inainte intre apa plata si cea carbogazoasă pentru a justifica „puritatea” produsului, marimea pretului si nu numai. Banuiala mea este ca versiunea plata fie va disparea fie va fi vanduta sub un alt nume, mult mai banal si mult mai ieftin.

Altfel nici cel mai pur marketing din lume nu ar mai rezolva problema.
.
articol publicat pe www.biziday.ro intr-o forma mai cizelata.

8 comentarii:

Jean spunea...

Mihai buna ziua,

comentariu este grsit dar zimbet din foto arata un om cu buna credinta ...si doresc sa-ti raspund pt acest motiv :

1) ai fi avut dreptate daca Plata si Carbogazoasa era pe aceasi forma de sticla provacand o confuzie asupra continutului ! Nu e asa .Plata este intro sticla PATRATA,acidulata este la o sticla ROTUNDA !!! Care confuzia ?!?! Trebuie se fie cineva debil pt a nu percepe ce produs este unde !

2) Nitrati Mihai nu este un atribut abstract,ipotetic de tip "intuitia" ! Nicidecum. Nitrati sunt substanta chimica si te vor urmari ,CAND VEI AVEA UN BEBELUS,daca vei faci abstractia de acest (presupus de tine abstract) element si vei da copilului o apa cu un continut de 4 sau 5 mgr/L de Nitrati cum este cu majoritatea apelor minerale.

Sa fii sanatos si un bun W.E. Mihai

Mihai Vintila spunea...

Buna Jean,
1.Eu ma refeream la numele de vanzare care este identic pentru doua tipuri de produs diferite.Ambalajul nu face prea mare in cazul apei minereale in fata consumatorului pentru ca nu exista o educatie in aceasta directie.Firmele doresc ca piata sa fie asa. Altfel ar fi explicat diferenta dintre apa minerala carbogazoasa, carbonatata, plata si apa de masa etc. Confuzia face bine multor din piata. Plus ca Jean Valvis mai are antecedente de raspandire a unor informatii false despre apele sale minerale ( vezi cazul Izvorul Alb - o apa tehnica vanduta drept minerala plata )
2.Continutul de nitrati e REAL in apa de care fac vorba. Eu discutam de conceptul de marketing al "puritatii" care este un alt lucru...

Anonim spunea...

Mihai ,din nou gresesti...si acum este si mai grav !!!

1)Si Dorna dar si Borsec si Izvorul Minunilor si Bucovina folosesc acelasi nume pt 2 produse diferite (carbo si plata) .De ce AQUA ar fi facut altfel ? De acord totusi ca firmele doresc confuzia (in detrimentul consumatorului).AQUA a diversificat clar cele 2 sticle !

2) Im pare rau ca ai retinut ca "Jean Valvis mai are antecedente de raspandire a unor informatii false despre apele sale minerale ( vezi cazul Izvorul Alb - o apa tehnica vanduta drept minerala plata )".
Ai digerat anapoda ce era un atac FALS si Perfid al Ministerului pe vreme in care valvis era presedinte patronatului si denunta crearea unui monopol de stat SNAM care a concesionat toate izvoarele traditionale de apa minerala ! Tu a ramas ca el "a respandit informatiile false" si IGNORI ca Izvorul ALB a fost primul izvor de apa plata OMOLOGAT la UE drept apa plata,izvor pe care COCACOLA a cumparat in 2002 pe bani grei,izvor n1 azi in categoria de apa plata!!!!!
(dezinformarea crunda Dle Mihai si este rusinos se respandesti TU asemene comentari)

2) Inainte de conceptul de Marketing al "Puritatii" exista fenomenul unic al Puritatii insusi (al izvorului) Si asta este un eveniment unic al carui importanta scape de multi (si de tine) si este peste conceptul asa zis de marketing.

3) Sunt curios sa vad daca ai forta si transparenta sa publici aceasta opinia !

Sanatate Mihai, si nu mai arunci noroi te rog !!!

Jean

Anonim spunea...

daca sunt produsele aceluiasi brand este normal sa poarte acelasi nume, chit ca e apa plata sau carbogazoasa... cat despre ambalaj, acesta chiar conteaza ( face impresie, cum s-ar spune ) si iti trezeste interesul pentru un anumit produs :)

Mihai Vintila spunea...

1.Problema este ca desi poarta acelasi nume cele doua produse ( carbo si plat) nu sunt din aceeasi sursa si nu au aceleasi calitati.Deci este incorect fata de public sa le prezinti pe amandoua cu un singur spot tocmai pentru a intretine confuzia favorabila vanzarii...Diferentierea prin ambalaj este demonstrat ( de studii nu de mine ) ca nu are efect asupra publicului in cazul apei minerale mai ales cand ambalajul este de plastic, mai ieftin.
2.Referitor la cazul Izvorul Alb acolo se facea o diferentiere clara intre acel produs si brandul Dorna carbonatata( si de ambalaj, de nume si de eticheta). Deci cand s-a vrut s-a facut. Acum s-a mers pe alta directie, sanctionata de CNA ca fiind incorecta.
3.Referitor la aruncatul cu noroi e totusi cam mult spus.Eu imi asum ce scriu si spun si mai ales le semnez.
4.Ar fi mult mai multe de spus despre Izvoul Alb dar subiectul articolului a fost altul si nu acesta.

Jean spunea...

Stiu ca valvis a desenat si ambalaj Dorna si ambalaj Aqua (cea Minerala)

Tu ,asa zis obiectiv, cand sticla de Dorna plata era la fel cu cea minerala (aceasi forma de pet si aceasi culoare) ai facut diferenta intra cele doi !!!!!??? Acum ,in cazul AQUA,cand una este rotunda si cea alta ortogonala NU MAI FACI DIFERENTA ???!!!

Despre Izvorul ALB NU existe nimic de spus decat ca a fost atacat de nedrept

Mihai ,observ ca persisti in greseala si in aruncatul de noroi ! im pare rau dar constat ca nu esti nici logic nici de buna credinta.

DE acea numai voi raspunde pe aici ,am certitudinea ca pierd timpul meu in vin

Sa fii sanatos.

Boris spunea...

Insa cei de la Aqua nu s-au multumit doar cu atat, au mers chiar mai departe introducand in spotul lor enuntul cheie – singura apa fara nitrati din lume – un mesaj subliminal care se traduce prin ”ba fraiere, daca bei apa de la altii faci cancer”.

Eric spunea...

Jean, singurul care abereaza esti dumneata!

Atunci cand o companie vrea sa traseze o diferenta intre doua produse - o face. Sub nici o forma nu se face ca fluiera.

Stiam de cazul asta, sunt niste escroci ...