Ura din ochii vulpii. Lecția de literatură


Dinu Săraru dorește încă de pe prima pagină a volumului să ne facă să credem că avem de-a face cu un roman. Însă citind cartea nu îi  putem acorda acest statut. Avem doar căteva personaje fără nume Directorul, Vedeta, Sculptorul și Marea Dirijoare, o acțiune care se desfășoară în cea mai mare parte intr-un teatru și un final care are loc la o vânătoare unde Sculptorul more. Practic volumul începe cu invitația Directorului la vânătoare făcută de Sculptor dar care este refuzată. Apoi avem o lungă confesiune despre problemele cu care se confruntă în teatru Directorul și volumul se încheie cu finalul vânătorii.

După toate canoanele literare, având în vedere numărul de personaje, tipul acțiunii și întinderea nu pot concluziona decât că este o nuvelă. Nu avem nicidecum un roman așa cum încearcă să inducă ideea Dinu Săraru. Important este să ne întrebăm de ce autorul vrea să ne spună că această scriere este un roman? Din punctul meu de vedere dorește practic să schimbe de la început atenția cititorului de la o posibilă și așteptată confesiune, ca în ultimile sale romane, și să ne construim o așteptare de roman, pentru altceva. Chiar insistă printr-un avertisment că povestea este izvorâtă din realitate, dar rămâne poveste.


Actiunea băltește în cele mai multe pagini în jurul directorului unui teatru din Sărindar. Știind că în anii 80 autorul chiar a fost directorul teatrului Mic care își are sediul pe strada Sărindar nu e  greu de dedus cine este Directorul. La un moment dat chiar autorul dezvăluie că el ar fi Directorul lăsând la o parte povestea la persoana a III-a pentru a trece la persoana întâia.

Nici despre celelalte personaje nu putem spune că sunt bine ascunse. Marea Dirijoare nu poate fi decât Cătălina Buzoianu, în Vedetă o putem recunoaște pe Leopoldina Bălănuță. Rămâne parțial anonim doar Sculptorul. De fapt cred că el este povestea de care amintea la început Dinu Săraru.

Deși acțiunea este lentă și uneori practic nu există, Dinu Săraru reușește să își tină captiv cititorul prin frumusețea frazei, prin limba curată și cristalină pe care o folosește pentru a transpune povestea. Finalul surprinzător se vrea o lovitură de maestru precum cele din marile romane sud-americane. Sculptorul moare fiind împușcat la vânătoarea unde Directorul deși invitat nu a participat. Stranietatea morții Sculptorului este conturată din întâmplarea care o declanșează. O vulpe grasă și atipică este împușcată de Sculptor și apoi aruncată în spatele mașinii cu care grupul venise la vânătoare. Miraculos vulpea dă semne de viață și unul din participanți dorește să o împuște a doua oară cu cartușe pentru mistreți. Misterioasele căi ale Domnului fac însă ca pușca să se descarce în Sculptor. Acesta moare în câteva minute. În tot acest timp pe fața unuia din participanți se putea citi surpriza observării urii din ochii vulpii. Într-un final aceasta dispare de parcă nici nu ar fi existat, de parcă ar fi fost o nălucă sau o stafie.

Povestea în sine nu este mare lucru. E întreruptă din când în când de episoadele  epistolare dintre Director și Vedetă. Avem un truc literar care schimbă gradarea descrierii făcute de Director și care introduce puțină acțiune, o sinusoidă, în mersul liniar al lecturii. Tot astfel cum finalul ridică nivelul volumului mult peste valoare sa intrinsecă. Deși acțiunea este stagnantă, faptele care se întâmplă sunt banale și neofertante literar, finalul salvează ce mai putea fi salvat. E un volum exemplar pentru studiul literar. Aici se poate vedea cum talentul literar, experiența scrisului poate salva lipsa ideilor. 

Dinu Săraru arată în această carte că stăpânește bine arta scrisului dar că a obosit în a găsi subiecte pe care să le dezvolte literar revenind la obsesivele și neofertantele exemple biografice. Ura din ochii vulpii nu se poate așeza lângă Cei care plătesc cu viața sau lângă Niște țărani dar arată că arta nu părăsește autorul cu adevărat înzestrat.


Dinu Săraru, Ura din ochii vulpii, București, editura RAO, 2016, 144 pagini.


publicată în Spații Culturale nr 63 din martie/aprilie 2019

Mai nouă Mai veche