Posta Romana este compania de stat care are monopolul pentru corespondenta de pana la 50 de grame. Adica este singura firma care poate asigura difuzarea scrisorilor in Romania.
Aceasta piata monopolista este deja amenintata de companii tinere de curierat care au incheiat contracte cu firmele mari de telefonie pentru care distribuie in orase plicurile cu facturi.
Pentru ca isi vede monopolul amenintat, Posta Romana incerca sa iasa la lupta.
O face insa in acelasi stil invechit si dogmatic ce-i este caracteristic.
Tariful pentru o scrisoare este de 0.8 ron la Posta Romana si de 10 roni la firmele private. Acestea sunt tarifele de lista. Pornind de aici se pot negocia reduceri functie de volum, zona de distributie etc.
Directorul operational al Postei Romane dl Mihai Cristian Buciu acuza celelalte firme implicate in piata ca ataca monopolul postal pe care compania pe care o reprezinta il detine: „Nu exista nici o explicatie logica pentru care o companie ar plati cu 150% mai mult pe factura, daca nu ar fi ceva putred la mijloc”( sursa Adevarul).
Deci in opinia directorului sus amintit firmele private se inteleg pe pretul minim pentru firme fara monopol ( pret reglementat) si apoi incheie un contract de publicitate pe plicuri prin care dau inapoi clientilor o parte din bani astfel incat sa ajunga la sumele tarifului monopolist.
Sa zicem ca acest lucru este valabil.Ce este ilegal in asta? Pentru ambele contracte se plateste TVA si impozite? DA! Ambele firme presteaza serviciul platit ?DA! In logica curenta un astfel de contract este perfect legal. Intrebarea care se pune este de ce o firma ar apela la un astfel de artificiu cand poate plati direct tariful Postei Romane! Pai tocmai aici este problema pe care directorul respectiv o omite. Serviciile privatilor sunt mai bune. Posta Romana va pierde monopolul scrisorilor cat de curand, conform legilor in vigoare iar firmele private deja se pregatesc pentru ai lua piata. Fara monopolul impus de stat Posta Romana ar pierde singurul atu pe care il mai are!
Nu stiu de ce trebuie sa caut o Posta Romana sa cumpar un timbru cand ele ar trebui sa se gasesca la toate chioscurile si tonetele de ziare!
Fenomenul pierderii pietei s-a petrecut pe zona de coletarie unde firmele private domina din punct de vedere al volumelor si sumelor incasate. Pai de ce sa ma duc sa ma „omor” la o posta pentru un colet cand firma privata vine direct acasa si mai mult imi ia pentru serviciu mult mai putin? Astfel Posta Romana a pierdut oportunitati clasice in domeniul ei de activitate. Pensiile incep din ce in ce sa fie distribuite tot mai mult pe carduri deci si pensionarii, clientii traditionali ai postei, scad. Ziarele se pot contracta de mult la companii private care garanteaza primirea exemplarului platit la ore rezonabile si nu cand trece postasu’. Deci o alta sursa pierduta!
Nu vedeti ca in ultimul timp Posta Romana a devenit mai mult un ghiseu de servicii diverse care nu au nici o legatura cu activitatea de posta : vinderea de sapunuri si detergenti, pixuri, cartele telefonice, incasare de facturi diverse, transferuri de bani , plati de rate etc.
Unde mai este aici activitatea de posta?
Asa ca pierderea in viitor a monopolului va duce Posta Romana la mari probleme financiare.
Personalul angajat este mare ca numar, slab pregatit si slab platit ( daca 550 roni e un salariu mediu intr-o companie nationala !). Pe langa asta sistemul informatic imbunatatit este de mai mare jalea. Programele sunt slabe calitativ si birocratice.
In schimb managementul companiei este platit regeste la nivel de mii de roni! Investitiile intr-un superluxos sediu construit in centrul Bucurestiului fiind dupa cum se poate observa de o necesara stringenta.
In anul 2006 Posta Romana a avut un profit de 14 milioane euro obtinut in mare parte din servicii conexe activitatii de baza.
Dupa incetarea monopolului in domeniul scrisorilor cred ca statul roman va privatiza acesta institutie pentru ca nu isi mai are rostul sa o tine avand in vedere ca deja actioneaza mai multi prestatori pe acesta piata iar autoritatea de reglementare este tot statul. Singura activitate care trebuie reorganizata va fi cea de vanzare timbre care va trebui preluata de Fabrica de Timbre ca institutie de monopol al statului roman.
Pana atunci sa lasam conducerea Postei Romane sa arunce cu acuzatii in loc de a imbunatatii activitatea din subordine.
Aceasta piata monopolista este deja amenintata de companii tinere de curierat care au incheiat contracte cu firmele mari de telefonie pentru care distribuie in orase plicurile cu facturi.
Pentru ca isi vede monopolul amenintat, Posta Romana incerca sa iasa la lupta.
O face insa in acelasi stil invechit si dogmatic ce-i este caracteristic.
Tariful pentru o scrisoare este de 0.8 ron la Posta Romana si de 10 roni la firmele private. Acestea sunt tarifele de lista. Pornind de aici se pot negocia reduceri functie de volum, zona de distributie etc.
Directorul operational al Postei Romane dl Mihai Cristian Buciu acuza celelalte firme implicate in piata ca ataca monopolul postal pe care compania pe care o reprezinta il detine: „Nu exista nici o explicatie logica pentru care o companie ar plati cu 150% mai mult pe factura, daca nu ar fi ceva putred la mijloc”( sursa Adevarul).
Deci in opinia directorului sus amintit firmele private se inteleg pe pretul minim pentru firme fara monopol ( pret reglementat) si apoi incheie un contract de publicitate pe plicuri prin care dau inapoi clientilor o parte din bani astfel incat sa ajunga la sumele tarifului monopolist.
Sa zicem ca acest lucru este valabil.Ce este ilegal in asta? Pentru ambele contracte se plateste TVA si impozite? DA! Ambele firme presteaza serviciul platit ?DA! In logica curenta un astfel de contract este perfect legal. Intrebarea care se pune este de ce o firma ar apela la un astfel de artificiu cand poate plati direct tariful Postei Romane! Pai tocmai aici este problema pe care directorul respectiv o omite. Serviciile privatilor sunt mai bune. Posta Romana va pierde monopolul scrisorilor cat de curand, conform legilor in vigoare iar firmele private deja se pregatesc pentru ai lua piata. Fara monopolul impus de stat Posta Romana ar pierde singurul atu pe care il mai are!
Nu stiu de ce trebuie sa caut o Posta Romana sa cumpar un timbru cand ele ar trebui sa se gasesca la toate chioscurile si tonetele de ziare!
Fenomenul pierderii pietei s-a petrecut pe zona de coletarie unde firmele private domina din punct de vedere al volumelor si sumelor incasate. Pai de ce sa ma duc sa ma „omor” la o posta pentru un colet cand firma privata vine direct acasa si mai mult imi ia pentru serviciu mult mai putin? Astfel Posta Romana a pierdut oportunitati clasice in domeniul ei de activitate. Pensiile incep din ce in ce sa fie distribuite tot mai mult pe carduri deci si pensionarii, clientii traditionali ai postei, scad. Ziarele se pot contracta de mult la companii private care garanteaza primirea exemplarului platit la ore rezonabile si nu cand trece postasu’. Deci o alta sursa pierduta!
Nu vedeti ca in ultimul timp Posta Romana a devenit mai mult un ghiseu de servicii diverse care nu au nici o legatura cu activitatea de posta : vinderea de sapunuri si detergenti, pixuri, cartele telefonice, incasare de facturi diverse, transferuri de bani , plati de rate etc.
Unde mai este aici activitatea de posta?
Asa ca pierderea in viitor a monopolului va duce Posta Romana la mari probleme financiare.
Personalul angajat este mare ca numar, slab pregatit si slab platit ( daca 550 roni e un salariu mediu intr-o companie nationala !). Pe langa asta sistemul informatic imbunatatit este de mai mare jalea. Programele sunt slabe calitativ si birocratice.
In schimb managementul companiei este platit regeste la nivel de mii de roni! Investitiile intr-un superluxos sediu construit in centrul Bucurestiului fiind dupa cum se poate observa de o necesara stringenta.
In anul 2006 Posta Romana a avut un profit de 14 milioane euro obtinut in mare parte din servicii conexe activitatii de baza.
Dupa incetarea monopolului in domeniul scrisorilor cred ca statul roman va privatiza acesta institutie pentru ca nu isi mai are rostul sa o tine avand in vedere ca deja actioneaza mai multi prestatori pe acesta piata iar autoritatea de reglementare este tot statul. Singura activitate care trebuie reorganizata va fi cea de vanzare timbre care va trebui preluata de Fabrica de Timbre ca institutie de monopol al statului roman.
Pana atunci sa lasam conducerea Postei Romane sa arunce cu acuzatii in loc de a imbunatatii activitatea din subordine.