Ne trebuie marketing

Zilnic ne lovim de acest cuvant. Marketing in jos , marketing in sus. Oare cu ce s-o manca? Este vre-o denumire de schema de intrajutorare, vre-un Caritas ceva … Unii zic ca ar fi o chestie scornita de capitalistii verosi pentru a mai pune in buzunarele lor incapatoare inca un ban pe seama saracului. Altii care s-au imbogatit de pe urma lui il considera ultima minune economica. Daca ar stii romanul ce este si cum sa il foloseasca in favoarea lui pentru a face mai multi bani, pentru o viata mai buna poate nu s-ar mai inrai atata.
Dar sa trecem la la fapte.
Marketingul ca stiinta este aparuta in anii 30 ai secolului trecut . Face parte din marea categorie a stiintelor economice. Dupa Philip Kotler marketingul este "un proces social si managerial prin care indivizi sau grupuri de indivizi obtin ceea ce le este necesar si doresc prin crearea, oferirea si schimbul de produse si servicii avand o anumita valoare". Eu asi zice ca marketingul este stiinta oportunitatilor de a vinde. Fundamentul acestei stiinte o constituie mixul de marketing format din cei „patru P” : produs, pret, promovare si plasament ( distributie). Deci cu alte cuvinte marketingul te invata o gramada de lucruri despre produs si calitatile lui , despre pretul lui si al pietei , despre promovarea produsului si nu in ultimul rând despre distributia lui. Si pentru ca nu toti suntem doctori in toate sa luam un exmplu simplu : pe noi.
In lumea actuala totul este de vanzare. Ne vindem timpul de lucru pe un salariu, ne vindem ideile si articolele pe drepturi de autor, ne vindem muzica pe bani etc. Sa ne luam deci pe noi ca fiind produsul de vanzare. Acum sa ne trecem putin prin filtrul marketingului. Ce stim despre produs? Pai foarte multe. Ii stim calitatile si defectele , punctele tari si slabiciunile. Ii cunoastem sperantele si angoasele, visele si nerealizarile. Mai mult decat atat putem prin fortele noastre sa imbunatatim produsul. Cunoscand toate aceste informatii cine ne poate „vinde” mai bine decat o putem face noi insine? Cunoastem „piata”, stim cum se fac platile , cum sunt salariile. Avem toate elementele pentru a cere un pret corect pentru timpul nostru. Daca ne gandim ca practic o treime din viata muncim, o treime dormim si o treime o dedicam altor activitati vom vedea ca vindem destul de ieftin timpul nostru. Practic ne vindem viata pentru bunastarea celorlalte doua treimi. Daca vom privi asa atunci, munca si locul de munca capata o cu totul alta perspectiva.
Unii vor spune ca este greu sa te vinzi intr-un oras de provincie. Lasati-ma sa va contrazic. Nu zice nimeni sa va vindeti tot timpul unui singur angajator! Incercati sa aveti doua surse de venit. Sigur va pricepeti bine la ceva care acum este doar un hobby dar care cu putin efort de promovare din partea dumneavoastra poate deveni a doua sursa de bani pentru binele dumneavoastra si al familiei. Promovarea, ce cuvânt pretentios pentru un lucru stiut de cand lumea. „ Dumnezeu iti da dar nu iti baga-n traista” spune un vechi proverb românesc. Deci cu alte cuvinte ramâne doar ca tu sa cauti oportunitati pe care apoi sa le valorifici. Vorba aceea daca nici tu nu stii sa te lauzi cum s-o faca altul. Distributia in cazul nostru se refera la locul unde produsul este vândut : orasul Braila. Vi se pare mic? Galatiul este doar la cativa kilometri, salariile mai mari si drumul iti mai poate manca o ora din viata. Tu decizi daca merita.
Si fara sa stii deja ai aflat ce inseamna marketingul. Crezi ca de acum te mai poti descurca fara el?

Aparut in Ziarul de Braila din 09.07.2008
Mai nouă Mai veche