6 feb. 2008

De ce este mai ieftin in Bulgaria


Se vorbeste mult de faptul ca mancarea este mai ieftina in Bulgaria.Recent am trecut prin balcanicul vecin de a sud si pot confirma acest lucru. Nu toate alimentele sunt mai ieftine dar marea lor majoritate da.
Primul argument care il ridica unii ca o pavaza in fata acestei realitati este faptul ca puterea lor de cumparare este mai mica ca a noastra. E un argument corect dar care singur nu poate sta in picioare.
Bulgarii castiga mai putini bani ca romanii si duc o viata multi dintre ei mai modesta ca a noastra. Desigur comparatiile le fac pornind de la nivelul mediu de trai intre cele doua tari si nu de la extremele societatii. Da - la salarii stam mai bine dar ne poticnim la competitie. Singurul lucru care face ca multe dintre produsele bulgaresti mai ieftine este tocmai competitia.
Sa luam exemplele pe rand.
Cati producatori nationali si regionali de lapte cunoasteti la noi ? Sa fie pana in 10 firme. Ei bine bulgarii nu au producatori mari in schimb au mici producatori. Astfel daca la noi un kefir de 300 de grame este la un pret intre 2 si 3 ron la ei acelasi kefir dar cu fructe este pe la 1,5 ron! Cine a dus pretul acolo? Cei cativa zeci de producatori locali si politica magazinelor de a avea un adaos comercial modest. Ce castiga bulgarii ? Produse proaspete bune calitativ , la preturi acceptabile si in plus o sortimentatie mai mare si deci o acoperire a celor mai diverse gusturi.
Salamurile sunt in Romania unul din produsele bine vandute. Cati producatori sunt pe piata noastra ? Poate cateva zeci din care 6-7 de nivel ridicat. Cati producatori sunt la bulgari ? Cam tot atat ca la noi numai ca nici unul nu este puternic. Ce rezulta de aici : ca nici un jucator nu isi poate subordona piata si nu poate dicta pentru simplul motiv ca are o cota de piata prea mica! Ce este la noi ? Cei cativa mari dicteaza preturile si „gusturile” si restul se iau dupa ei pentru ca populatia „merge” dupa reclama celor puternici.
Sa dau un alt exemplu unde la noi este un cvasi-monopol. Cati producatori de pasta de dinti stiti in Romania in afara de Colgate-Palmolive ? Nu va ganditi la Cristal pentru ca este tot o marca a concernului amintit. Nu prea puteti spune. Ei bine nu prea sunt. Cati sunt pe piata bulgara : patru ! Unul chiar a observat ca noi avem un cvasi-monopol si a decis sa intre acum cativa ani si pe piata noastra si ii merge foarte bine ! Pai cum sa isi „ia” profitul de la gura Colgate-Palmolive cand nu are cu cine lupta si astfel isi poate maximiza castigul.
Cati oameni cunoasteti care dupa o masa „rumega” o guma de mestecat pentru asi curata dintii. Destui. Dar cate companii producatoare sunt in Romania ? Una ! Iar pentru ca nu putea fi singura pe piata vinde sub o duzina de marci si arome. Cate sunt la bulgari : trei sau patru !
Vreti o conserva de peste. Gasiti in galantare doar importuri tailandeze si unul doi producatori romani. Pai de unde vreti sortimentatie si concurenta intr-o piata impartita de putine firme. La bulgari sortimentatia de produse de peste depaseste orice inchipuire. Zeci de firme mici produc o gama larga de produse pe baza de peste. Si cumparatorul este multumit si producatorul traieste, se dezvolta etc.
Acelasi lucru se intampla la conserve, dulceturi, gemuri !
Din piata si competitie iese sortimentatia si pretul bun pentru clientul final.
Noi am fost obisnuiti cu megalomania. Nu avem nevoie de 3 mari producatori alimentari ci de 100 de mici producatori. Abia atunci preturile vor fi si la noi normale. Abia atunci importatorii nu vor mai dicta preturile functie de profitul prognozat de ei!
Abia atunci vor putea spune ca suntem cu adevarat consumatori.
Pana atunci mai dam o fuga pe la bulgari.

articola aparut in saptamanalul Natiunea
.

Niciun comentariu: