5 ian. 2008

Marketingul tribal

Marketingul cunoaste forme de dezvoltare foarte diverse. Multe dintre ele se bazeaza pe observatii si atitudini izvorate din evenimente sau intamplari ale vietii de zi cu zi.
Marketingul tribal a aparut si s-a dezvoltat in Franta in jurul anului 1992 ca raspuns la metodele clasice de marketing. Ideea lui o constituie exploatarea „apartenetei la un grup” bazat pe aceleasi interese. Fundatia marketingului tribal sta in folosirea noilor metode dezvoltate de tehnologia informatiei in special exploatarea bazelor de date.
Crearea unui „club” si integrarea potentialilor clienti in el ca „membri” este de fapt pilonul principal al marketingului tribal. Toti cei care fac parte din acest club sunt legati de aceleasi interese, de aceleasi preocupari si deci sunt tinte ideale pentru cei care doresc sa promoveze produse si sevicii specifice.
Membrii clubului sunt invitati in comunitate fie gratuit fie in urma unei taxe de participare. De cele mai multe ori ambele variante sunt optionale lasand deschisa calea fiecaruia , functie de interes, in adancirea integrarii in schimbul unor taxe diferentiate bazate pe servicii diferentiate.
Membrii clubului pot primi un card de membru care sa le aduca avantaje in urma folosirii lui cum ar fi : reduceri oferite de alti membri, parteneriate sau un statut special. Un restaurant poate oferi unui grup de gurmanzi cele mai bune locuri doar daca sunt membri unui astfel de club. O editura ofera discounturi de la pretul de raft daca esti membru al clubului sau de carte.
Fidelizarea membrilor se face prin informari periodice despre noutatile din domeniu sau se poate face chiar prin concursuri unde sunt oferite premii de la firme din domeniu sau chiar de la membri care doresc sa isi promoveze oferta de servicii si produse.
De cele mai multe ori un astfel de club produce propriile evenimente la care membrii au un statut privilegiat : lansari de produse, produse tematice cum ar fi de exemplu un catalog al producatorilor de paste fainoase sau al celor mai bune berarii etc.
Clubul poate avea si un caracter educativ. Prin intermediul materialelor se ofera informatii si sfaturi membrilor pentru a face mai bine fata unor situatii in cazul cluburilor financiare sau informatii despre regulile si cutumele dintr-o anumita tara in cazul unui club de turism. Varietatea si diversitate informatiilor sunt uimitoare.
Scopul declarat al unui astfel de club il constituie integrarea celor cu interese comune.
Nici un dezvoltator de astfel de cluburi nu va va spune ca el a fost creat pentru a vinde ceva sau pentru ca dezvoltatorul doreste sa obtina profit ! Nu ! Ele sunt create pentru membri.
Un bun exemplu in a intelege cum functioneaza marketingul tribal este ClubAfaceri.ro
Ideea de baza in marketingul tribal este de a porni de la grup spre a ajunge la individ.

Un comentariu:

Eric spunea...

Calumea prezentare pentru marketing tribal. Multam de info.