Ceasul din gară de Elisei Virgil . Recenzie

 


Până la acest volum numele lui Elisei Virgil îmi era necunoscut. Am căutat și am găsit că este ziarist, scriitor de succes și implicat în diverse forme de manifestare a culturii în Alexandria, județul Teleorman. Cum s-ar zice omul mi-a vorbit prin scris.

Romanul său Ceasul din gară se poate înscrie cu brio alături de alte astfel de romane care aduc în atenție personaje și destine, pe fundalul unor evenimente istorice. Tot citind romanul îmi dădeam seama că parcă l-aș mai fi citit dar într-o formă puțin mai barocă. Până la urmă am admis că nu îl citisem dar că citisem Negru și Roșu de Ioan T. Morar care are un început asemănător. În ambele este vorba de un băiat care fuge de acasă și se înscrie la liceul militar, care absolvă apoi școala de ofițeri, care devine devotat mareșalului Antonescu. De aici direcțiile celor două cărți o pornesc spre ofizonturi opuse. În timp ce la Ioan T. Morar pesonajul se mulțumește cu conformismul, cu trădarea, ajungând chiar printre călăii idolului său, la Elisei Virgil nu avem trădare. Persoanjul teleormăneanului preferă să rămână consecvent, ajungând într-un final să devină un paria al societății, după efectuarea a șapte ani de închisoare. Se desparte de haina militară fortuit și face apoi, toată viața, doar munci degradante care îi asigură necesarul traiului.

Complexitatea celor doi autori face ca și romanele lor să se ducă spre dezvoltări diferite. Ceasul din gară pe care l-am citit este cel din a II-a ediție revizuită față de prima. Cum volumul a văzut lumina tiparului inițial în 2011 și a II-a ediție în 2013 este miraculoasă și această dată, față de romanul lui Ioan T. Morar care apărea și el în 2013. Practic ele au fost scrise de autori aproape în același timp! A fost un timp al ieșirii din istorie acea perioadă și adevărurile care nu s-au putut scrie atât amar de ani iată, că au devenit inspirație pentru mai mulți scriitori în același timp.

Elisei Virgil nu urmărește doar viața lui Tudor Soare ci introduce în aceasta o serie de personaje asupra căruia se poate pronunța prin intermediul alter-egoului său. Este vorba aici de mareșalul Ion Antonescu, de generalul Nicolae Ceaușescu și de comunistul Ionel Iliescu. Așa cum observați toți, au fost polosiți, pentru a contura unele momente din viața lui Tudor Soare. Astfel, Ion Antonescu devine idolul din prima parte a armatei pe care o face, generalul Nicolae Ceaușescu cel care îl promovează dar și retrogradează când nu mai corespunde exigențelor politice iar Ion Iliescu, Ionel, este introdus în poveste prin intermediul unei rude iar scopul lui ar fi fost acela de a ajuta o cunoștință abia ieșită din închisoare care nu își găsea de muncă – erou nostru Tudor Soare. Toate aceste persoanje istorice se vor comporta și acționa așa cum este general cunoscut, momentele întărind puternic romanul la capitolul autenticitate.

Povestea este desfășurată asemena unei funii împletite din mai multe fire. Avem primul fir, cel al carierei în armată, al doilea fir, cel al vieții amoroase și al treilea fir, cel al evenimentelor politice care se întâmplă în România anilor cuprinși în poveste. Faptul că romanul se termină la mulți ani după revoluția din 1989 îi oferă autorului posibilitatea de a trage o serie de concluzii atât legate de unele personaje celebre de care am amintit cât și referitoare la viață, în general.

Metafora titlului este complexă și într-un fel cuprinde romanul. Este vorba de un ceas din gara Râmnicu Vâlcea, care tot apare în diversele momente ale vieții lui Tudor Soare și care este recuperat de acesta la senectute, când ceasul este demolat, pentru a fi casat. Personajul nostru reușește să-l ducă la locul său de reședință, casa ficei sale, unde, în mod simbolic, îl va cronometa greșit, în ultimele momente ale vieții.

Scris cu dinamism, cursiv, plin de întorsături, romanul Ceasul din gară ne arată un scriitor deplin conștien de valoarea sa, de mijlocele pe care le are la dispoziție și de talentul cu care este înzestrat. Dacă Ceasul din gară ar fi apărut la una din primele cinci edituri din România probabil ar fi fost nominalizat la cartea anului, așa cum a fost romanul semnat de Ioan. T. Morar.

Elisei Virgil, Ceasul din gară, Plosca, editura EVD, 2013, 172 pagini.

publicată în primul număr ar revistei Armonium din Măgurele. 

Mai nouă Mai veche