De pe treptele lui Viorel Coman (recenzie)

Viorel Coman este un om cu un stil literar aparte. După ce de ani de zile a fost profesor de limba È™i literatura română, inspector general iar mai apoi implicat în diverse forme în funcÈ›ii politice, revine la punctul care îl reprezintă cel mai bine È™i anume scrisul. Având un doctorat în opera lui FănuÈ™ Neagu, nu se poate desprinde de limbajul care l-a făcut cunoscut publicului. Scrie elevat, cu o siguranță uneori dezarmantă, cu unele accese fănuÈ™iene care îi creionează acest stil propriu. Scrisul său respiră aerul din bibliotecile pe care le-a citit.

ÃŽn anul pandemic 2019 apare la editura brăileană Istros a Muzeului Brăilei un volum, mai altfel, intitulat Pe trepte. De ce îl consider mai altfel față de restul cărÈ›ilor sale? ÃŽn primul rând pentru că nu are o È›intă vizibilă, directă, precum cărÈ›ile de până la el. ÃŽn al doilea rând pentru că nu este unitar ca structură È™i în al treilea rând pentru că din punct de vedere temporal avem de-a face cu o reacÈ›ie, în volum, la mult timp după ce faptele s-au consumat istoric.

M-am întrebat adesea ce resort interior mână un scriitor în a da un titlu cărÈ›ii sale. Am descoperit că uneori titlul este bine ales, alteori greÈ™it pus È™i nu îmbracă cartea cum se zice. Avem È™i titluri ticluite de un angajat al editurii specializat în această muncă È™i care urmăreÈ™te doar maximizarea vânzărilor È™i deci profitul editorial. ÃŽn acest caz nu cred că ne întâlnim cu niciuna din aceste situaÈ›ii. Cred că este de fapt, un titlu, mult mai profund decât pare la prima vedere. Acest Pe trepte se referă la treptele cunoaÈ™terii pe care fiecare din noi urcăm pentru a ne desăvârÈ™i ca oameni iar în acest caz ca scriitor. Viorel Coman scrie această carte de pe treptele scării sale de valori, din vârful acesteia unde, a ajuns, după multă trudă. DeÈ™i pare plat, titlul este, privit din această perspectivă, unul mult mai bun.

Compusă din trei părți, inegale ca valoare și ca întindere, cartea lui Viorel Coman cuprinde eseuri care au văzut lumina tiparului în diverse publicații într-un interval de timp nespecificat dar detectabil atunci când le citim. Ar fi fost cred, mult mai util pentru cititor, informația cu privire la data aparițiilor și a publicațiilor. Nu de alta dar, cititorul, și-ar fi făcut o părere completă asupra argumentațiilor și le-ar fi putut pune în contextul în care s-au făcut. Lipsa acestor informații este o scădere a volumului dar cred că a fost intenționată pentru a da o imponderabilitate temporală ținând cont că unele eseuri sunt vechi și acum au fost doar recuperate.

La Școala Europistă este o colecÈ›ie de opinii care respiră de pe poziÈ›iile unui profesor cu rezultate. Terminarea acestei părÈ›i cu un interviu este total deplasată iar cele cinci pagini ar fi putut lipsi.

Avatarurile Eminescianismului este partea de forță a acestui volum. Avem o argumentaÈ›ie bine susÈ›inută, uneori poznașă dar plină de bun simÈ›. Este motivul pentru care ar trebui să citiÈ›i cartea. Din punct de vedere al întinderii este cel mai consistent iar din punct de vedere al poziÈ›iilor foarte articulat È™i coerent.

Europa Mon Amour, partea de final, este o colecÈ›ie de opinii despre Europa, globalizare È™i locul românilor în toată acestă lume de azi. Se vede aici o construcÈ›ie logică bazată doar pe poziÈ›iile unui umanist, fără influenÈ›e din lumea È™tiinÈ›elor exacte. Or aceste influenÈ›e ar fi poziÈ›ionat autorul nostru mult diferit.

Am scris că stilul lui Viorel Coman are accese fănuÈ™iene. Să dăm exemple. Vorbind despre  criza valorilor scrie: E învălmășeală È™i smog. S-ar zice că e o traumă naÈ›ională a gustului. Este abuzat cultural de fel de fel de ziariÈ™ti pripășiÈ›i prin cotloanele unor reviste înverÈ™unate, hrănindu-se din negare, porniÈ›i voiniceÈ™te la cosit de statui, mândri cu chiot de miriÈ™tea de socluri ce rămâne în urma lor.

Scriind despre globalizare È™i schimbările sale: Ca un zaÈ› în memorie s-au depus lent, dar sigur cuvinte noi ce își fac culcuÈ™ semantic: tranziÈ›ie, corupÈ›ie, exil, clonare, diasporă, sărăcie, reformă, hot-dog, separatism, integrare, drog, SIDA, emigrare, demagogie, gripă... Un adevărat dicÈ›ionar cu geometrie variabilă. Dacă vom privi cu atenÈ›ie fiecare dintre ultimii luÈ™trii, vom remarca teribila dinamică a fondului principal de cuvinte politice.

Punctând apoi o concluzie cum numai un scriitor o putea pune: Principalul e că, în fuga condeiului, am stat puÈ›in de vorbă cu greierul din vatra gândului, cum ar spune poetul...

Inventatul interviu cu Eminescu și concluzia lui, arată puterea de creație și mai ales de vis a lui Viorel Coman. Sunt pagini memorabile. Dacă nu ar fi fost critic literar cred că ar fi ajuns un mare romancier: Mi-a întins mâna mare, cu degete albastre și am ieșit. În urmă ușa s-a închis încet, ca o carte. Scârțăitul ușor al scărilor dezvolta acum alt semn. M-am lăsat cuprins de orașul furnicar. În jur, Lipscaniul cu larma lui veselă...

Pe lângă lucrurile remarcate mai sus am găsit și eseuri care puteau lipsi precum cel despre Muzeul Educației sau interviul propriu de care am făcut vorbire.

Uneori, neactualizarea informaÈ›iei, poate stârni ilaritate aÈ™a cum avem la pagina 49 când autorul ne vorbeÈ™te de costul unui kilogram de ardei ca fiind de 8000 de lei. Pentru un cititor din 2019 sau de după data de apariÈ›ie a cărÈ›ii este de neînÈ›eles. Nici pentru noi nu este de înÈ›eles având în vedere faptul că reforma monetară prin care s-a trecut la leul greu a avut loc în anul 2005! O altă scăpare este la pagina 153 unde se vorbeÈ™te de propunerea făcută de Nicolae Manolescu ca anul 2017 să fie recunoscut ca fiind Anul Maiorescu. La apariÈ›ia volumului informaÈ›ia aceasta era veche deja de doi ani È™i o notă în josul paginii ar fi rezolvat problema. Fără precizările de rigoare, scăpările de genul acesta sunt supărătoare È™i dau volumului o notă de neîngrijit.

Dacă ar fi fost după mine, cu mica mea experiență de editor, aÈ™ fi publicat doar mijlocul acestei cărÈ›i. Cred însă că cele 124 de pagini minunat construite, argumentate È™i pe alocuri pătimaÈ™e nu au fost suficiente pentru editură care aducând alte două părÈ›i drept completări, a denaturat puÈ›in mesajul coerent de la mijloc.

Volumul beneficiază de o copertare didacticistă care struneÈ™te focul interior, mai ales cel care iese din paginile despre Eminescu È™i lupta pentru păstrarea poziÈ›iei È™i a locului său în literatura È™i conÈ™tiinÈ›a românească.

Avem o carte unde argumentaÈ›ia curge frumos, unde cuvintele își găsesc locul potrivit È™i unde putem simÈ›i printre rânduri cum vin dinspre autor valuri È™i valuri de titluri, citate sau aluzii, pentru a alimenta o limbă română bine strunită È™i pusă folositor la muncă.

Viorel Coman, Pe trepte, Brăila, editura Istros a Muzeului Brăilei Carol I, 2019, 220 pagini.