În februarie 2009 lansam în Brăila împreună cu un grup restrâns de jurnaliști ziarul online InfoEST.
Încă de la început în spatele publicației a stat o formă juridică de organizare, am avut ISSN-L din prima zi, lucru foarte rar atunci și acum. Azi, după 12 ani de presă online și având în spate peste 25 de presă clasică pot împărtăși câteva observații.
În primul rând nu există în cazul nostru o diferență în abordarea știrilor. Urmăm același proces ca în cazul unui ziar tipărit. Folosim aceleași surse, suntem acreditați ca jurnaliști la o mulțime de instituții locale, naționale și chiar internaționale cu care interacționăm. Facem teren ca și un jurnalist de presă tipărită, facem documentare și primim confirmările informațiilor în același mod. Poate faptul că cele patru persoane, nucleul dur cum s-ar spune, sunt ziariști cu vechi state fie în presa scrisă, în radio sau tv, ne ajută sau poate cine știe, așa suntem noi.
Avem rubrici permanente, avem editorial, avem tot cea ce are un ziar clasic. Ba mai mult, de curând, în cadrul editurii, am lansat și un canal de youtube pentru o publicație culturală. Deci suntem cum s-ar spune prezenți în toate aceste forme ale social media. Paginile noastre sunt citite, comentate, primim reacții diverse cum este și firesc.
Am hotărât încă de la începuturile noastre să acordăm spații largi culturii și economiei și să publicăm puțină informație politică. Din acest motiv suntem în multe instituții ale statului, puternic politizate, puțin cunoscuți. Nu ne deranjează.
Vedem și noi din propriile măsurători că avem de-a face cu un gust schimbător al cititorului obișnuit din ce în ce mai mult cu știrea senzațională și mai puțin cu reportajul sau opiniile constructive de mari dimensiuni. Se caută subțirimea, ineditul, faptul divers care primesc prim-planul online-lui dar noi ne încăpățânăm să nu le cultivăm! Din acest motiv și numărul cititorilor facil de câștigat nu este mare, suntem abia pe locul patru între publicațiile locale online, dar cei peste 18000 de cititori lunar ne mulțumesc, mai ales că știrile noastre au un puternic caracter local.
Am fost surprinși să constatăm că un interviu cu o personalitate nu reușește să atingă decât sfertul cititorilor știrii despre muzica preferată de un interlop sau că o informație despre o carte nu bate în audiență un accident spectaculos de mașină. Aceasta este viața în ziua de azi. Ritmul presei s-a schimbat, viteza este alta.
Online-ul ne ajută să fim bine difuzați, vizibili și uneori prompți. Concurența este mare iar banii din publicitatea online sunt mult mai puțini și mai greu de obținut decât cei din cea tipărită mai ales atunci când nu vrei să fii afiliat politic și economic.
Am devenit și organizatori de evenimente. În acest fel reușim să ajungem în județ la rădăcina românului. Datorită internetului, evenimentele la care suntem parteneri au avut mii de cititori. Vom continua pe această direcție deși ne îndepărtăm de jurnalismul clasic. Practic, online-ul ne-a obligat să ne adaptăm, să ne diversificăm. Avem abordări mult mai pragmatice și mult mai concrete ale faptelor decât le aveam toți atunci când lucram în fostele noastre redacții. Suntem uneori și blamați pentru punctele noastre de vedere care deranjează. Credem că lucrul făcut cu responsabilitate îți poate construi în timp acea credibilitate pe care mulți dintre cei care au lucrat doar în presa scrisă o tot aduc în atenție referitor la publicațiile de pe internet.
Și presa online are aceleași tare ca presa scrisă din care eu zic că se trage. Există și în online ziare de partid, moguli, grupuri de interese. Faptul pozitiv este că acestea nu au puterea din restul mediei. Momentan, online-ul este prea mare, prea greu de stăpânit și vocile mici precum a noastră încă răzbat.
Un cod deontologic pentru această presă ar fi imposibil de aplicat atâta timp cât internetul nu este reglementat în multe din părțile sale. Ar fi o luptă cu morile de vânt. Eu cred că timpul va cerne la fel cum a făcut și cu publicațiile tipărite. Nu cred că trebuie să reamintesc de unele mizerii publicate pe la mijlocul anilor nouăzeci în România pentru a face comparații.
Presa online deja nu mai este la început iar pandemia a accentuat puterea ei, a crescut numărul de cititori și a diversificat concurența.
material publicat pe pagina UZPR.