Petre Solomon. Un personaj

 

Bucureștii văzuți prin ochii unui evreu în anii 1923-1947 sunt din punct de vedere istoric și literar nu numai interesanți dar mai ales incitanți. Petre Solomon face o incursiune în tainele memoriei și aduce în atenție acest București mai viu ca niciodată. Apartenența autorului la confesiunea mozaică îi oferă și ne oferă o perspectivă rar arătată publicului larg.

Autorul, absolvent al colegiului Onescu, licențiat până la urmă al Facultății de Litere a Universității București, a fost un cunoscut traducător și poet. Deși a trăit între anii 1923-1991 ne lasă prin memoriile sale, tipărite postum sub îngrijirea soției supraviețuitoare, informații interesante despre o lume, personajele ei și mai ales reușește să contureze o atmosferă. Premiat cu premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru traducere în 1981, Petre Solomon a fost un discret al vieții literare. Nu a dorit a fi în prim plan dându-și seama că datorită originii sale și a momentului de imigrant in Palestina din care s-a repatriat, are puține șanse de afirmare. Astfel a căutat refugiul în marile opere literare din care a tradus competent și într-un ritm susținut. Avantajul de a cunoaște mai multe limbi străine și cultura sa l-au arătat publicului ca un bun profesionist al traducerilor. Volumele sale de poezie nu au cunoscut celebritatea fiind doar borne rare de evadare din rutina zilnică.

Volumul de față, deși format din fragmente, ne pare unitar stilistic și din punct de vedere al limbajului. Din informațiile lăsate de autor se pare că acesta dorea să își sistematizeze cumva ideile pentru a scrie o operă bibliografică dar datorită poate și apăsării regimului opresiv ceaușist nu a mai dus-o la bun sfârșit. Totuși, fragmente din ea cuprinse în acest volum sunt vii și trădează o poftă de viață care parcă a vrut a fi ascunsă publicului.

Prima parte se intitulează Amintiri dintr-un fel de copilărie reușește să redea bine imaginea comunității evreiești, a preocupărilor membrilor ei. Partea a doua intitulată Moartea fratelui meu este poate cea mai tristă din tot volumul. Aici se împletesc notele scrise de fratele pierdut prea devreme cu ideile autorului cuprinse adolescentin într-un caiet de suflete. Povestea fratelui, trăirile lui interioare, iubirea și tragicul sfârșit completează perfect atmosfera. Și fratele avea talent literar, înclinații spre filosofie și meditație și mai ales, pentru că era mai mare, o altă abordare asupra vieții, o încercare de detașare de problemele presante ale războiului. Cele două caiete, al fratelui și al autorului, se îmbină armonios și crează o imagine puternică prin trăirile destăinuite.

Capitolul amăgirilor și efemeridelor poate fi socotit cel intitulat În căutarea adolescenței.

Mie personal cel mai interesant mi s-a părut cel imediat următor Sub zodia cutremurelor  unde avem o imagine a profesorilor È™i colegilor tânărului Petre Solomon. De exemplu notaÈ›ia despre Maxy este foarte interesantă.

Dintre profesori, cel mai marxist mi se părea a fi M.H.Maxy – marxist în ghilimelele dispreÈ›ului cu care îi ascultam cursul de Istoria Artei. Pictorul cubist de pe vremuri devenise, sub înrâurirea evenimentelor,un fanatic al artei cu tendință. ÃŽntr-o lecÈ›ie despre arta Egiptului antic, de pildă, Maxy explica aspectul de fixitate al statuarei egiptene prin invariabilitatea condiÈ›iilor sociale, climatice È™i morale. Arta egipteană, spune el, este o artă a potentaÈ›ilor, a faraonilor, deÈ™i paralel cu aceasta s-a dezvoltat È™i o artă a poporului, cu caracteristici diferite.(pg.181).

Și observațiile despre Mihai Sebastian sunt inedite.

Un curs urmărit cu un interes dintre cele mai vii a fost cel de istoria literaturii române, predat de Mihail Sebastian....Discret È™i distins, își purta cu fruntea sus crucea de intelectual evreu, aÈ™teptând cu încredere închiderea unei paranteze ce se deschisese pentru el încă mai demult. Spirit organizat, își folosea timpul- devenit brusc liber prin inteterzicerea oricărei activități publice – pentru a reflecta cu metodă asupra literaturii, a celei româneÈ™ti, ca È™i a celei străine.(pg.183).

            Notele autorului sunt finalizate brusc, fără a fi terminate. Din cele scrise de soÈ›ie ar mai fi avut fiÈ™ate o serie de întâmplări pentru a fi incluse în memorii dar ele din diverse motive nu au fost incluse È™i nici sistematizate de autor.

            Cartea se încheie cu o secÈ›iune intitulată Palestina 1944-1946 care cuprinde scrisori către cunoscuÈ›i È™i autorități în vederea repatrierii în România.

            Un personaj care îmi poartă numele este un volum care merită citit măcar pentru atmosfera timpului dacă nu pentru informaÈ›iile cuprinse în el. Scrie uneori chiar cu detaÈ™are, notele lui Petre Solomon vibrează de tinereÈ›e, de idealism, de vremuri È™i sunt o lectură plăcută.

 

Petre Solomon, Un personaj care îmi poartă numele: colaj memorialistic 1923-1947, BucureÈ™ti, editura Humanitas, 2016, 300 pagini.

recenzie publicată în Spații Culturale nr 71, iulie-august 2020, p 63

Mai nouă Mai veche