Dirijorul și orchestra lui. Cronică semnată de Liviu Lungu în ExPonto nr 61/2019



Mi-a căzut de curând în mâini placheta de versuri „Dirijorul de cuvinte” a poetului Mihai Vintilă, apărută la editura brăileană Infoest, și mărturisesc că aveam cunoștințe minime despre autor. În cele din urmă, acest aparent neajuns s-a dovedit a fi benefic, deoarece mi-a făcut plăcere să-l descopăr pe domnul Mihai Vintilă fără să fiu influențat în vreun fel de cine știe ce experiență anterioară. Mai pe scurt, am făcut cunoștință cu domnia sa. „Încântat, domnule Vintilă!” mi-am spus. L-am descoperit atât cât permite un poet cititorului său să o facă, pornind de la „cuvânt” (sau de la un „Cu vânt înainte”, cum spune chiar el), până la „cuvintele” al căror dirijor se reclamă a fi.

Primul și cel mai evident lucru care mi-a sărit în ochi a fost împărțirea volumului în trei „capitole”: „Geambaș de cuvinte”, „Străzi fără poeți” și „Exil de poet”, ceea mi-a sugerat o invitație de a considera poeziile de față ca pe un tot unitar, de a citi placheta de versuri ca pe un text în sine și nu ca pe o sumă de versuri, înainte de a încerca să extrag o semnificație sau alta. Nu m-am putut abține să nu interconectez titlurile celor trei capitole pe o axă poet – cuvânt, ceea ce, în cele din urmă, m-a dus la simbioza dintre un meșter și unealta lui. Astfel stând lucrurile, ideea dirijorului de cuvinte mi-a apărut într-o lumină nouă, iar cuvântul, ca unealtă a poetului, mi s-a părut a deveni o zicere în stare să includă în aceeași măsură instrumentul și instrumentistul, transformându-i într-un organism hibrid. Acesta: parte din orchestră. Dirijorul devine un demiurg și numai sub bagheta lui orchestra reușește să fie un întreg coerent, articulat.

Geambaș de cuvinte” se trădează a fi poate nu atât un dialog cu alți truditori ai cuvântului, cât mai curând o sumă de mărturisiri. Că unele versuri vor fi fost reflexul unor experiențe personale ale domnului Mihai Vintilă într-o relație directă cu respectivii, sau că altele nu pot fi decât niște raportări mai curând la operă decât la autor (cum este cazul versurilor din „Mierea trândăviei”, dedicate lui Keats)?... Ei bine, am preferat ca aceste amănunte să le las exclusiv în seama poetului. Versul este fin, e o aripă de înger și nu se cade să intri cu bocancii în orice s-ar putea ascunde în spatele lui. Am reținut botezul întru limba română al cuvintelor din versurile dedicate lui Nicolae Dabija și acea întâlnire cu poezia „Când se topea de zile iarna”, în condițiile unei „decojiri a prezentului” ce „sfâșia trecutul și mângâia viitorul”, ca în versurile dedicate lui Arcadie Suceveanu, apoi l-am bănuit pe domnul Mihai Vintilă că se vrea mai curând un ucenic vrăjitor decât vrăjitorul însuși, de vreme ce îl indică pe criticul Dumitru Anghel ca fiind chiar „Dirijorul de cuvinte”; un mentor. Lui Alexandru Costin Tudor i se adresează ca unei reflexii poetice în oglindă, începând cu „Am sentimentul / Că vrei să-mi spui ceva”, pentru ca, în final, sensul dialogului – mărturisire să fie răsturnat în „Aveai sentimentul că / Voiam să-ți spun ceva / Uită-te afară, ieși afară / Acolo este viața!”, îndemnul venind cumva ca o consecință a existenței ecranului calculatorului la care autorul se referă ca la un mediu de reflexie al celor doi.

Tonul se schimbă în „Străzi fără poeți”. Se întunecă. E ca un al doilea act al unei opere în care, după o uvertură în armonii celeste, cobori cu picioarele pe pământ. Foarte „pe pământ”… Recunosc anumite ecouri bacoviene aici. Cuvântul însuși (unealta poetului) se dezbracă de haina vecină beatitudinii (în orice caz similară creației) din primul capitol. Acum, cuvintele sunt prizoniere și „vântul vântura cuvinte” (în „Sicrie cu speranțe”), sau „Cuvintele se țin cu mâinile de dinți / Iar gândurile grele / Se sinucid cuminți” (în „Tristeți”). Brăila lui Mihai Vintilă împrumută, adaptând contemporaneității, ceva din Bacăul lui Bacovia. Cuvântul mușcă, versul devine ascuțit precum tăișul unei lame înfipte în ipocrizia și în urâtul vremurilor: „Mi-am îngropat amintirile / Despre Brăila ideală / Și azi, în disperare, / Am început să răscolesc / Pământul” (în „Amintiri care dor”), „Brăila trăiește din poveste / Vedem ce-a fost / Și astăzi nu mai este.” (în „Bulevarde care nu mai zâmbesc”). Ideea bulevardului revine obsesiv, sugerând o direcție… fără direcție, o fundătură a cotidianului, o pretenție deșartă de a fi expresie a ordinii, însă eșuând în cenușiu. E o apocalipsă tăcută în plină desfășurare și orașul nu e ceva abstract. E suma oamenilor care îl populează, e suma tuturor sufletelor care viețuiesc în el, indiferent de regn, iar poetul Vintilă acordă o atenție deosebită copacilor și florilor, care nu pot decât să sufere o surpare într-un aproape – mineral, într-o aproape – împietrire, în contextul amintit: „Copacii mirați se apleacă la stradă / Din umbră, bănci ostenite bârfesc” (în „Pe bulevard”), „Aud cum frunzele nu se mai zbat / Salcâmii nu mai cântă” (în „Bulevarde care nu mai zâmbesc”). Oamenii sunt reflectări ale regnului vegetal și își cântă partitura tragică în corul unei urbe decăzute. Ei sunt „trandafirii cu suflete goale” din poeziile „Pe bulevard” și „Bulevardul drept cu dungile strâmbe”, repetarea imaginii poetice fiind o subliniere a concretului cotidian, ca o secvență muzicală repetitivă, îngânată obsedant. Oamenii sunt „scheleți albiți de cioate” în poezia „Bulevarde care nu mai zâmbesc”. Mai mult, „Oamenii nu mai păreau oameni / Parcă-și mișcau prin vise cărnuri / Și despărțeau prin bani și blănuri / Suflete.” în versurile din „În Brăila”. Și tot în această poezie pare că ar vrea să pună punctul pe i domnul Mihai Vintilă și să indice diagnosticul acelei apocalipse tăcute, atunci când afirmă că „Zbateri înfrigurate de cultură / Mureau sub proști ideologici / Ce rostogoleau cuvintele-n gură / Să pară ei deștepți / Și filosofici.”

După raportarea mai mult sau mai puțin idealizată la colegii de breaslă din „Geambaș de cuvinte”, după raportarea în tonuri triste la cenușiul urban din „Străzi fără poeți”, al treilea capitol, „Exil de poet”, vine cumva într-o succesiune logică, propunând raportarea la propriul Eu. Capitolul se deschide cu mărturisirea omonimă legată de oceanul de versuri în care a plonjat poetul Mihai Vintilă, de la „cititul poeziilor cu toate lacrimile”, la „arderea paginilor în mâini” și până la „moartea amprentelor”, pentru ca, în final, esența, sau, dacă vreți într-un termen matematico-poetic, frumusețea în modul, să fie de găsit „într-un vers de Eminescu”, în care Mihai Vintilă alege în mod conștient să se exileze. „Versul de Eminescu” nu este nicidecum un univers strâmt, deși ideea exilului îl poate face să pară astfel. Dimpotrivă, este un Univers cu majusculă, este Universul însuși, cu tot ce are nevoie pentru a fi pur și simplu frumos, iar exilul devine astfel eliberare. Creatorul de vers încearcă un sentiment aproape religios, de smerenie în fața propriei posibilități de a crea frumosul, e uimit de universul potențial ce i se dăruiește pentru a fi zămislit, pentru că „Literele mele își adunau spaimele / De pe podea / Și tremurau de frica unei coli albe./ Erau ca un ocnaș / Ce primise libertatea / Atunci când nu mai credea în ea.” (în „Literele mele”). Apoi, atitudinea oscilează până în cealaltă extremă, unde „Zeii … / Îmbețiviți de putere / … / Săturați de iubire / Au eliberat titanii / Să se joace o singură dată / Cu zarurile vieții.” (în „Titani eliberați”). De la uimirea creatorului în fața unei coli albe, la nestatornicia unor zei imaturi și jucăuși, care își permit, în atotputernicia lor conștientizată până în vecinătatea inconștienței, să-și elibereze cei mai de temut dușmani, doar pentru plăcerea de a arunca zarurile vieții… Două extreme între care nu te poți plimba decât dacă ești un creator… Iar între aceste extreme încape o întreagă complexitate de trăiri specifice unui poet cumsecade. Extragem de aici aluziile la mitul peșterii, din poezia „Platon”, tentația de a apăsa butonul „Delete” de pe tastatura calculatorului, în poezia manifest „Prost – modernism”, dorința de evadare în nemărginiri, ca în versurile din „Ideal” și nu pot să nu remarc apetența domnului Mihai Vintilă pentru diagnostice, după ce citesc concluzia din „Lumea antivirusurilor”: „Lumea antivirusurilor / E o lume perfectă / Pentru că în ea / S-a sinucis speranța.”

Orchestra pe care o dirijează autorul acestei plachete de versuri este una foarte riguroasă. Cuvintele care alcătuiesc pachetul de suflători sunt bine conturate. Stolul de viori este compact; alămurile, atâtea câte sunt (pentru că nu se abuzează de ele) își au locul lor; pianul articulează partituri atent scrise… Dar orchestra pe care o dirijează domnul Mihai Vintilă este cu mult mai mult decât o simplă trecere în revistă a acelor organisme hibride despre care vorbeam la început, ivite din simbioza instrument – instrumentist, a se citi „cuvânt – poet”. Orchestra este cu mult mai mult decât atât: este chiar ceea ce cântă ea, ceea ce transmite, este muzică, este poezie, este frumos, chiar și într-un sens arghezian. În această lumină nouă, „Dirijorul de cuvinte” este o partitură frumos scrisă, un cântec interpretat sub bagheta unui destoinic șef de orchestră.

Liviu Lungu, Dirijorul și orchestra lui ( Mihai Vintilă), ExPonto, nr.1(61), ianuarie-martie 2019, pag 156.


Mai nouă Mai veche