Legea 279/2011 aduce noutati in achizitiile publice

Legea 279/2011 aduce o serie de noutati in materia achizitiilor publice. In primele prevederi se insista pe definirea corecta a parteneriatului public-privat pentru a risipi inca o data confizia din mintea unora interesati doar sa ia de la stat. Interesant este ca prin punctul 3 introduce derularea proiectelor din parteneriatul public - privat sub incidenta achizitiilor publice cum de altfel era si normal!

Se reconfirma valoare de 15000 de euro sub care nu este necesara o licitatie in cadrul punctelor 5 si 6.

Urmatoarele puncte sunt si mai interesante. Se fac clarificari legate de conflictul de interese pentru a intelege si cei care sunt angajati in cadrul autoritatilor contractante ca nu poti sa ii dai un contract public fiului doar pentru ca iti este fiu! S-a introdus o delimitare de afini sau rude pana la gradul al patrulea!

Se fac apoi precizari legate de caietele de sarcini si de fisele de date care trebuie sa coincida! Iata o marea realizare! Astfel s-au redus o multime de contestatii legate de incoerenta autoritatilor contractante mai mici care nu au personal de specialitate si care faceau tot felul de confuzii si aranjamente.

Interesant este si punctul 18 care spune clar: "Criteriile de calificare si selectie stabilite de catre autoritatea contractanta trebuie sa aiba o legatura evidenta cu obiectul contractului ce urmeaza sa fie atribuit.". Astfel o serie de conditii aberante care erau impuse pot fi contestate cu castig de cauza de catre participantii la licitatii.

Mai mult prin punctul 22 se introduc doua noi prevederi foarte importante: "Autoritatea contractanta are obligatia de a preciza in documentatia de atribuire algoritmul de calcul sau metodologia concreta de punctare a avantajelor care vor rezulta din propunerile tehnice si financiare prezentate de ofertanti. Orice modificare si/sau completare a factorilor de evaluare precizati conform alin.(3) conduce la anularea procedurii de atribuire."

Si pentru ca confuzia din mintile unora sa fie spulberata se precizeaza la punctul 31 care modifica Art. 254 :
"(1) In cazul in care ofertele prezentate in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de furnizare contin produse originare din tari terte cu care Uniunea Europeana nu a incheiat niciun acord intr-un cadru multilateral sau bilateral care sa asigure accesul efectiv al entitatilor comunitare la pietele acestor tari terte, aceste oferte pot fi respinse daca proportia produselor originare din tarile terte depaseste 50% din valoarea totala a produselor care constituie oferta. In sensul prezentului alineat, programele de calculator utilizate in echipamentele pentru retele de telecomunicatii sunt considerate produse.
(2) In cazul in care doua sau mai multe oferte sunt egale sau echivalente din punctul de vedere al punctajului obtinut in urma aplicarii factorilor de evaluare, va fi aleasa acea oferta care nu poate fi respinsa in temeiul dispozitiilor alin. (1). Valoarea acelor oferte este considerata echivalenta, in sensul prezentului articol, in cazul in care diferenta dintre preturile prevazute in propunerile financiare nu depaseste 3%.
(3) Cu toate acestea, o oferta nu poate fi aleasa in detrimentul altei oferte daca aceasta alegere ar obliga autoritatea contractanta sa achizitioneze un material cu caracteristici tehnice diferite de cele ale materialului existent, ceea ce ar determina o incompatibilitate ori dificultati tehnice de utilizare sau de intretinere ori costuri disproportionale."

Cu alte cuvinte nu poti veni cu produse facute intr-o tara fara traditie, fara a se supune regulilor europene pentru ca pierzi! E un fel de protectionism ascuns care protejeaza autoritatea contractanta de produse mizerabile cu preturi de dumping!

Mai departe in lege la punctele 31-35 se arata faptul ca legiuitorul roman s-a desteptat si a scutit atat autoritatile cat si contestatarii licitatiilor de muntii de hartii pe care trebuiau sa ii trimita. Nu se vor mai trimite catre Consiliul Contestatiilor si catre judecatori documentele care sunt postate pe SEAP! Normal si uman as zice dar au trebuit ani pentru aceasta masura de bun simt!

Totodata Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice va face o verificare prealabila a licitatiilor, mult mai amanuntita decat pana acum urmarind noile criterii introduse prin aceasta lege, coerenta si corectitudinea indeplinirii procedurilor de achizitie publica. Deci va fi o presiune suplimentara pe autoritatile contractante pentru a intocmi lucrari profesioniste.

articol pe Infoest.ro
Mai nouă Mai veche