"În şedinţa de Guvern de astăzi 23 iunie 2010 a fost adoptată Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
.
ÃŽn domeniul impozitului pe venit intervin:
.
- modificarea cotelor de cheltuială forfetară acordată la calculul venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuală în sensul diminuării acesteia de la 40% la 20% iar în cazul veniturilor de această natură provenind din crearea unor lucrări de artă monumentală de la 50% la 25%;
includerea în veniturile salariale a următoarelor sume acordate angajaţilor:
- contravaloarea tichetelor cadou acordate potrivit legii;
- contravaloarea tichetelor de creşă acordate conform legii;
- contravaloarea tichetelor de vacanţă acordate conform legii;
- contravaloarea tichetelor de masă acordate potrivit legii.
.
Reglementările referitoare la contribuţiile sociale obligatorii aferente acestor tipuri de venituri salariale, prevăzute de Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă, de Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masă şi de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanţă, rămân în vigoare, persoana fizică datorând pentru veniturile respective numai impozitul pe venitul din salarii.
.
Includerea în veniturile salariale şi impozitarea plăţilor compensatorii, acordate potrivit legii.
.
Reglementările prevăzute de legislaţia specifică referitoare la contribuţiile sociale obligatorii aferente plăţilor compensatorii acordate potrivit legii rămân în vigoare, persoana fizică datorând pentru veniturile respective numai impozitul pe venitul din salarii.
· Impozitarea veniturilor obÅ£inute din dobânzi la depozitele la vedere/conturi curente de către persoane fizice rezidente cu cota de 16%.
· Impozitarea veniturilor sub forma dobânzilor bonificate la depozitele clienÅ£ilor constituite în baza legislaÅ£iei privind economisirea ÅŸi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ cu cota de 16%.
· Impozitarea veniturilor obÅ£inute din dobânzi pentru depozite la termen, ÅŸi/sau instrumente de economisire de către persoane fizice rezidente cu cota de 16%, indiferent de data constituirii raportului juridic.
· Unificarea cotei de impunere a veniturilor obÅ£inute din transferul titlurilor de valoare altele decât părÅ£ile sociale ÅŸi valorile mobiliare în cazul societăţilor închise la 16%, indiferent de perioada de deÅ£inere a titlurilor ÅŸi reportarea pierderii nete anuale în următorii 7 ani consecutivi ÅŸi stabilirea ÅŸi efectuarea de către contribuabili, în cursul anului fiscal, a plăţilor anticipate la sfârÅŸitul fiecărui trimestru, în contul impozitului anual datorat.
· Modificarea cotei de impunere anticipată a câştigurilor din operaÅ£iuni de vânzare cumpărare valută la termen pe bază de contract, precum ÅŸi orice alte operaÅ£iuni de acest gen de la 1% la 16% pentru persoane fizice rezidente.
· Unificarea cotei de impunere pentru câştigurile din jocuri de noroc la 25%.
.
În domeniul impozitelor şi taxelor locale,a fost propusă instituirea unei TAXE DE SOLIDARITATE pe clădiri: Astfel, se are în vedere impozitarea cu:
a) 50% din impozitul datorat în anul 2010 pentru prima clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
b) 100% din impozitul datorat în anul 2010 pentru a doua clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
c) 200% din impozitul datorat în anul 2010 pentru cea de-a treia clădire şi următoarele în afara celei de la adresa de domiciliu.
.
În domeniul contribuţiilor de asigurări socaile, pentru veniturile din activităţi profesionale (altele decât cele de natură salarială) se vor plăti numai cota angajatului pentru:
-contribuţii sociale de sănătate;
-contribuţii de asigurări sociale;
-contribuţii la findul de şomaj.
.
Baza de calcul a acestor contribuţii este limitată la 5 salarii medii pe economie, aşa cum este stabilit în bugetul de asigurări socaile.
.
Împactul bugetar total în domeniul impozitelor directe este estimat la cca. 600 mil. lei până, la sfârşitul anului 2010, şi la 1327 mil. lei, în anul 2011. Impactul bugetar în domeniul taxelor şi impozitelor locale este estimat la 31 mil. lei până la sfârşitul anului 2010. Noile obligaţii fiscale se vor aplica începând cu 1 iulie 2010."
.
Informatiile de mai sus sunt publicate de agentia de presa AMOS News. Premierul nu a prezentat exact prevederile ordonantei ramanand sa vem ce contine dupa publicarea in Monitorul Oficial.
.
Primele impresii :
- s-a decis desfiintarea tichetelor de orice fel si falimentul firmelor din domeniu deoarece prevederile ordonantei sunt contrare prevederilor din domeniu din restul tarilor europene
- saracirea mai mare a persoanelor care vor beneficia de compensatii. Bugetarii care vor fi dati afara in perioada urmatoare vor primi mai putin bani si astfel putem spune ca sunt taxati la bani de doua ori : o data prin reducerea cu 25% a veniturilor si a doua oara prin compensatii banesti purtatoare de impozite deci cu un nivel net mai mic decat cel normal.
- impozitarea dobanzilor va descuraja depozitarea care si asa cunoaste un nivel foarte scazut si va accentua presiunile asupra sistemului bancar
- taxea de solidaritate prin impozitarea suplimentara a imobilelor este gresit orientata dpdv fiscal. Normal ar fi o impozitare clara pentru detinatorii de mai multe imobile facuta printr-o lege clara.
.
Estimez ca nu se vor realiza sumele propuse.
.
.
ÃŽn domeniul impozitului pe venit intervin:
.
- modificarea cotelor de cheltuială forfetară acordată la calculul venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuală în sensul diminuării acesteia de la 40% la 20% iar în cazul veniturilor de această natură provenind din crearea unor lucrări de artă monumentală de la 50% la 25%;
includerea în veniturile salariale a următoarelor sume acordate angajaţilor:
- contravaloarea tichetelor cadou acordate potrivit legii;
- contravaloarea tichetelor de creşă acordate conform legii;
- contravaloarea tichetelor de vacanţă acordate conform legii;
- contravaloarea tichetelor de masă acordate potrivit legii.
.
Reglementările referitoare la contribuţiile sociale obligatorii aferente acestor tipuri de venituri salariale, prevăzute de Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă, de Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masă şi de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanţă, rămân în vigoare, persoana fizică datorând pentru veniturile respective numai impozitul pe venitul din salarii.
.
Includerea în veniturile salariale şi impozitarea plăţilor compensatorii, acordate potrivit legii.
.
Reglementările prevăzute de legislaţia specifică referitoare la contribuţiile sociale obligatorii aferente plăţilor compensatorii acordate potrivit legii rămân în vigoare, persoana fizică datorând pentru veniturile respective numai impozitul pe venitul din salarii.
· Impozitarea veniturilor obÅ£inute din dobânzi la depozitele la vedere/conturi curente de către persoane fizice rezidente cu cota de 16%.
· Impozitarea veniturilor sub forma dobânzilor bonificate la depozitele clienÅ£ilor constituite în baza legislaÅ£iei privind economisirea ÅŸi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ cu cota de 16%.
· Impozitarea veniturilor obÅ£inute din dobânzi pentru depozite la termen, ÅŸi/sau instrumente de economisire de către persoane fizice rezidente cu cota de 16%, indiferent de data constituirii raportului juridic.
· Unificarea cotei de impunere a veniturilor obÅ£inute din transferul titlurilor de valoare altele decât părÅ£ile sociale ÅŸi valorile mobiliare în cazul societăţilor închise la 16%, indiferent de perioada de deÅ£inere a titlurilor ÅŸi reportarea pierderii nete anuale în următorii 7 ani consecutivi ÅŸi stabilirea ÅŸi efectuarea de către contribuabili, în cursul anului fiscal, a plăţilor anticipate la sfârÅŸitul fiecărui trimestru, în contul impozitului anual datorat.
· Modificarea cotei de impunere anticipată a câştigurilor din operaÅ£iuni de vânzare cumpărare valută la termen pe bază de contract, precum ÅŸi orice alte operaÅ£iuni de acest gen de la 1% la 16% pentru persoane fizice rezidente.
· Unificarea cotei de impunere pentru câştigurile din jocuri de noroc la 25%.
.
În domeniul impozitelor şi taxelor locale,a fost propusă instituirea unei TAXE DE SOLIDARITATE pe clădiri: Astfel, se are în vedere impozitarea cu:
a) 50% din impozitul datorat în anul 2010 pentru prima clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
b) 100% din impozitul datorat în anul 2010 pentru a doua clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
c) 200% din impozitul datorat în anul 2010 pentru cea de-a treia clădire şi următoarele în afara celei de la adresa de domiciliu.
.
În domeniul contribuţiilor de asigurări socaile, pentru veniturile din activităţi profesionale (altele decât cele de natură salarială) se vor plăti numai cota angajatului pentru:
-contribuţii sociale de sănătate;
-contribuţii de asigurări sociale;
-contribuţii la findul de şomaj.
.
Baza de calcul a acestor contribuţii este limitată la 5 salarii medii pe economie, aşa cum este stabilit în bugetul de asigurări socaile.
.
Împactul bugetar total în domeniul impozitelor directe este estimat la cca. 600 mil. lei până, la sfârşitul anului 2010, şi la 1327 mil. lei, în anul 2011. Impactul bugetar în domeniul taxelor şi impozitelor locale este estimat la 31 mil. lei până la sfârşitul anului 2010. Noile obligaţii fiscale se vor aplica începând cu 1 iulie 2010."
.
Informatiile de mai sus sunt publicate de agentia de presa AMOS News. Premierul nu a prezentat exact prevederile ordonantei ramanand sa vem ce contine dupa publicarea in Monitorul Oficial.
.
Primele impresii :
- s-a decis desfiintarea tichetelor de orice fel si falimentul firmelor din domeniu deoarece prevederile ordonantei sunt contrare prevederilor din domeniu din restul tarilor europene
- saracirea mai mare a persoanelor care vor beneficia de compensatii. Bugetarii care vor fi dati afara in perioada urmatoare vor primi mai putin bani si astfel putem spune ca sunt taxati la bani de doua ori : o data prin reducerea cu 25% a veniturilor si a doua oara prin compensatii banesti purtatoare de impozite deci cu un nivel net mai mic decat cel normal.
- impozitarea dobanzilor va descuraja depozitarea care si asa cunoaste un nivel foarte scazut si va accentua presiunile asupra sistemului bancar
- taxea de solidaritate prin impozitarea suplimentara a imobilelor este gresit orientata dpdv fiscal. Normal ar fi o impozitare clara pentru detinatorii de mai multe imobile facuta printr-o lege clara.
.
Estimez ca nu se vor realiza sumele propuse.
.