Arta de a cumpara

Am aflat de ce un cos de cumparaturi plasat inteligent intr-un magazin poate determina cresterea vanzarilor care astfel poate duce la diferenta dintre a supravietui si a fi un intreprinzator de succes.
.
Paco Underhill prin "Arta de a cumpara - de ce ne place shopping-ul" ne arata o lume fascinanta a magazinului. Autorul este proprietarul unei companii care se ocupa cu studiul vanzarilor in magazine. Printre clientii lui sunt firme celebre dar si companii necunoscute pentru piata din Romania. Interesant este ca scriitorul isi bazeaza studiile pe metoda observatiei. Filmeaza mii de ore prin magazine si apoi analizeaza comportamentul de consum al clientilor.In functie de acel comportament descopera tipare pe care apoi le imbraca in forme comerciale.
.
Volumul este structurat pe capitole mari si pe subcapitole extrem de interesante numite incitant ca : "ce nu stiu comerciantii cu amanuntul", "cum citesti un indicator" , "magia expunerii" si nu in ultimul rand "shopping pe internet".
.
Acum cateva observatii care mi-au atras atentia : influenta factorului feminin in cumparaturi si puterea de decizie a copiilor care influenteaza comportamentul parintilor. Nu credeam ca femeile au vre-o influenta in cumpararea de vopsea sau de var lavabil, o actiune tipic masculina, dar Underhill m-a facut prin argumente sa imi schimb perspectiva! Vopseaua si varul lavabil sunt acum in ton cu moda.In timp ce un barbat ar vopsi o camera pentru ca trebuie o femeie ia o astfel de decizie influentata de moda sau de starea ei de spirit! Astfel femeile determina cumpararea de mult mai multa vopsea si mult mai mult var lavabil decat barbatii! O spune autorul ca urmare a monitorizarilor din SUA dar nu vad de ce nu ar fi valabila si in Romania!Tot el afirma ca dezvoltarea conceptului " du it your self" a fost eterminat tocmai de comportamentul femeilor!.
.
Copii determina cumpararea de produse specifice de la jocuri pe calculator la haine.Acolo unde nu ajung la rafturi copii "se cocoata" pentru a avea ce isi doresc. Industria care sta la picioarele copiilor este dupa autor cea de fast food! Dar si altele sunt dependente de gusturile lor cum ar fi : cea tipografica, a divertismentului, cea a jucariilor etc...
.
Interesant mi se pare si abordarea segmentului persoanelor peste 50 de ani care creste an de an dar care nu este multumit de tratamentul din comertul actual: nu gasesc etichete destul de detaliate, nu gasesc bancute pentru odihna in supermarketuri, cosurile sunt prea mari si grele pentru ei, scrisul este prea mic, tastele prea complicate etc. Underhill vede aici o piata imensa in viitor si tind sa ii dau dreptate.
.
Volumul nu va va plictisi ci va va intriga si incanta. Veti descoperi o lume cunoscuta dar privita dintr-o perspectiva pe care nu o banuiati.Cartea a aparut la Editura Polirom Iasi in 2006 si are 320 de pagini.
.
Mai nouă Mai veche