Lupta cu bancile

In lupta clientilor cu bancile acestia au de partea lor un ajutor binevenit si gratuit oferit de Protectia Consumatorilor. Ziarul Obiectiv din Suceava prezinta un caz interesant:

" Un sucevean a reuÅŸit, cu sprijinul ProtecÅ£iei Consumatorului, să pună la punct bancherii de la Bancpost • după ce, în mod discreÅ£ionar, unitatea bancară i-a majorat rata la creditul angajat cu 50 % de la o lună la alta, suceveanul a reuÅŸit, cu legea în mână, să le taie elanul bancherilor lacomi • experienÅ£a acestuia poate fi un exemplu pentru cei care au păţit acelaÅŸi lucru dar nu au avut curaj să se adreseze acolo unde trebuie • o întrebare de bază în demersul împrumutatului: dacă s-a acordat un credit la nivelul maxim de creditare stabilit pe baza salariului, iar salariul nu a crescut, când a
greşit banca - atunci când a stabilit valoarea împrumutului pe care l-a
acordat sau acum, când măreşte lună de lună suma care trebuie
rambursată din acelaşi salariu?
Mii de suceveni au fost covârşiţi, în acest an, de ratele la bănci pe care, nu că nu ar fi vrut să le plătească, dar din cauza politicilor interne ale băncilor de majorare a dobânzilor şi implicit a ratelor lunare coroborat cu stagnarea ori diminuarea veniturilor, le-au plătit cu întârziere şi s-au trezit cu majorări şi mai greu de suportat.
Puţini dintre aceştia care au ştiut să se ia de piept cu banca creditoare au avut şi izbânzi concretizate în milioane de lei vechi mai puţin la plata ratelor lunare.
Un exemplu în acest sens îl prezentăm mai jos, cu menţiunea că lupta s-a dat cu Bancpost, unitate bancară care niciodată nu a excelat în seriozitate. Cu sprijinul Protecţiei Consumatorului, un sucevean a reuşit să aducă cu botul pe labe birocraţia bancară din această unitate, care putea să îl falimenteze definitiv, dacă nu reacţiona. Modul în care suceveanul nostru a intervenit poate să constituie un model de urmat şi pentru alţii.
În luna august a anului trecut, B.U., angajat la o societate comercială din Suceava, cu un salariu de 2.000 de lei, a luat de la Bancpost un credit de consum în sumă de 40.000 de lei pe termen de 120 de luni. Cu salariul pe care îl avea şi cu perioada de 120 de luni, aceasta a fost suma maximă ce a putut să o obţină împrumutatul, conform actelor normative privind gradul de îndatorare.
Contractul de împrumut stipula că în primele trei luni dobânda promoÅ£ională este de 9,95% după care se va plica dobânda variabilă pentru creditele de nevoi personale în RON, în vigoare la acel moment – luna noiembrie a anului 2008, când dobânda devenise 16,5%.
Pe lângă dobândă, se stipula în contract şi un comision de administrare lunară a creditului de 0,45%, reprezentând în lei 180 RON.
Contractul încheiat stabilea că modificarea dobânzii şi/sau a comisioanelor bancare va fi comunicată împrumutatului până cel mai târziu la data aplicării ei, prin modalităţi la libera alegere a băncii: afişarea pe pagina de internet a băncii, mesaj e-mail, înştiinţare scrisă la adresa împrumutatului, publicare în presă, afişare la sediile băncii ori prin sms transmis pe telefonul mobil.
Cu dobânda de 9,95% şi comision de 0,45%, dobânda anuală efectivă era la încheierea contractului de 24,4% iar rata lunară de început era de 710 lei, descrescătoare de la o lună la alta, din care 180 de lei constituia comisionul de 0,45% până la sfârşitul contractului, 140 de lei reprezenta soldul la credit iar restul dobândă.
În luna noiembrie a anului trecut însă, rata lunară a ajuns la 1.060 de lei, cu 50% mai mult decât plătise suceveanul în luna anterioară. Interesându-se despre ce este vorba, a aflat că acel comision de administrare lunară crescuse de la 0,45 la 0,54% (de la 180 la 248 RON). Dobânda, la expirarea celor trei luni promoţionale crescuse de asemenea, de la 9,95 la 23%, în condiţiile în care, pe piaţă, aceasta era comunicată ca fiind de 16,5%.

• bani mai mulÅ£i, dar de unde?

Suceveanul împrumutat de Bancpost a încercat mai întâi să obţină explicaţii de la bancă. De la sucursala judeţeană, de la centrala băncii din Bucureşti, fără niciun efect. Toţi funcţionarii bancari îl duceau cu vorba, îi explicau câte în lună şi în stele, numai despre problema lui concretă nu aduceau vorba. Asta l-a determinat să se adreseze Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, arătând, în scris, care sunt nemulţumirile lui.
El a cerut băncii, prin intermediul Protecţiei Consumatorilor, să primească răspuns la câteva întrebări, logice pentru oricine. Una dintre acestea sună aşa: dacă împrumutatul a luat creditul pe perioada maximă de zece ani, la valoarea maximă acordată, astfel încât rata lunară de 710 RON să nu depăşească gradul maxim de îndatorare din salariul obţinut, cum este posibil ca după numai trei luni, aceeaşi bancă să oblige împrumutatul căruia nu i-a crescut cu niciun leu salariul, să plătească o rată cu 50% mai mare. Oare împrumutatul nu trebuia să se încadreze în continuare în acelaşi grad de îndatorare? În plus, acesta nu fusese înştiinţat acasă de modificările ce vor fi aduse la dobândă şi comisioane. O altă întrebare pe care suceveanul a adresat-o este de ce iniţial în rată soldul creditului era unul crescător, de la o lună la alta, iar dobânda descrescătoare, iar după noua modificare, regula nu a mai fost respectată. A treia problemă ridicată s-a referit la motivul pentru care comisionul de acordare a creditului a crescut brusc şi fără explicaţii de la 0,45 la 0,54%.
Făcând acest demers la ProtecÅ£ia Consumatorului, a primit după două luni răspuns, în care a fost informat că s-a revenit la condiÅ£iile iniÅ£iale ale contractului – 16,5% dobânda ÅŸi comisionul de administrare a creditului de 0,45%. ÃŽn urma acestui demers, rata lunară i-a scăzut la suma de 860 de lei iar în viitor soldul aferent sumei împrumutate este crescător iar dobânda descrescătoare."

sursa articolului Obiectiv Suceava
.
Mai nouă Mai veche