Ca fiecare dintre noi ÅŸi eu m-am întrebat de ce sunt alimentele scumpe. Am crezut la început cã este din cauza patronilor care, din dorinÅ£a lor de a face profit, încarcã preÅ£urile producãtorilor cu adaosuri comerciale mari, dar mi-am dat seama cã este doar o parte a adevãrului. ProducÅ£ia agricolã a României este în momentul de faţã clar insuficientã pentru a asigura alimentaÅ£ia corectã ÅŸi complexã a întregii noastre populaÅ£ii. Poate cã la producÅ£iile de grâu ÅŸi porumb stãm relativ bine, dar în rest, trãim din importuri. SituaÅ£ia de faţã are un mare vinovat: politica incoerentã ÅŸi nestimulativã dusã în mod sistematic de toate guvernãrile. Nu este normal ca într-o Å£arã ca a noastrã sã încurajezi importurile agricole. Nu este normal ca subvenÅ£iile sã fie mici ÅŸi plãtite dupã luni de aÅŸteptare, nu este normal ca preÅ£urile sã nu aibã o piaţã corectã de formare, nu este normal ca producãtorii sã nu se poatã întâlni cu beneficiarii finali din cauza lanÅ£ului de intermediari. Atunci de ce plãtim o mulÅ£ime de „specialiÅŸti” din Ministerul Agriculturii dacã aceÅŸtia nu pot reglementa piaÅ£a, nu o pot controla ÅŸi mai ales nu o pot direcÅ£iona spre producÅ£ie de calitate, la preÅ£uri competitive. Pe lângã vina factorilor de decizie din domeniu, o altã vinã o au mecanismele de formare a preÅ£ului din pieÅ£e ÅŸi oboare. Acolo sunt distorsiuni în sensul creÅŸterii preÅ£ului final de vânzare cauzate de taxele ÅŸi politicile aberante care nu dau posibilitatea liberã de vânzare tuturor producãtorilor. Nu în ultimul rând, trebuie amintitã ÅŸi presiunea alinierii preÅ£urilor, indiferent de costuri sau de calitate. Industria alimentarã bazatã pe materia primã agricolã autohtonã face greu faţã concurenÅ£ei. Statul nu sprijinã cultivatorii prin mecanismele care ar trebui sã funcÅ£ioneze, cum ar fi subvenÅ£ionarea motorinei, acordarea de subvenÅ£ii la hectar, plata la timp a redevenÅ£elor ÅŸi, ca urmare, producÅ£iile sunt mici ÅŸi neprofitabile. Chiar dacã sunt cumpãrate de industria alimentarã, pãtrunderea produselor prelucrate pe piaÅ£a internã este foarte grea. Marile reÅ£ele de supermarketuri nu discutã cu micii producãtori sau, dacã o fac, le impun condiÅ£ii foarte grele din punct de vedere al volumului de marfã, al taxelor de magazin ÅŸi din punctul de vedere al termenelor de platã, de ajung aceÅŸtia cu adevãrat creditorii magazinelor sau se lipsesc. Aprobarea de către guvern a noului cod de bune practici sper sã mai îndulceascã viaÅ£a producãtorilor autohtoni. Numãrul mare de taxe pe care producãtorii trebuie sã le plãteascã se regãsesc în preÅ£ul produselor. Faptul cã avem o valoare ridicatã la acciza pe combustibil face ca preÅ£ul transportului sã aibă o valoare foarte mare în cadrul produselor alimentare, uneori de peste 25 la sută din preÅ£. Valoarea TVA de 19 la sută, care nu este redusã pentru alimente aÅŸa cum este în multe ţãri ale Uniunii Europene, este o altã povarã suplimentarã pe care cetãţeanul o suportã la fiecare cumpãrare. De exemplu, în Marea Britanie, Irlanda ÅŸi Malta, cota TVA pentru alimente este zero. Spania ÅŸi Italia au cote de 4 la sută, Cehia de 5 la sută, Polonia de 7 la sută, iar Austria de 10 la sută. Asta înseamnã cã populaÅ£iile acestor ţãri plãtesc mai puÅ£in pentru alimente cu procente cuprinse între 19 ÅŸi 9 la sută. Aparent, statul pare a pierde, dar astfel se asigurã o bazã pentru un consum echilibrat de alimente, pentru o producÅ£ie crescutã ÅŸi pentru export. GuvernanÅ£ii, indiferent de statutul, culoarea ÅŸi educaÅ£ia lor, trebuie sã înÅ£eleagã cã nevoia de hranã este o nevoie de bazã a oamenilor ÅŸi nesatisfacerea ei creeazã revolte. IeftiniÅ£i alimentele acum, când e crizã, pentru ca omul sã poatã sã mai spere la ziua de mâine.
articol aparut in Ziarul de Braila
.
articol aparut in Ziarul de Braila
.