Iniţial, aşa s-a numit un program de promovare a produselor româneşti, dezvoltat în timp ce Adrian Nãstase era prim-ministru. Cu toate cã pânã la urmã programul a eşuat, iniţiativa este interesantã şi demnã de urmat. Toate statele dezvoltate au lansat astfel de programe. Dacã Germania şi Statele Unite ale Americii nu sunt jenate sã finanţeze astfel de iniţiative este pentru cã rezultatele vin în timp şi sunt încurajatoare pentru micii producãtori locali. Cu toate cã unii cârcotaşi vor spune cã un astfel de drum este puţin depãşit de vremurile pe care le trãim, tocmai de aceea eu consider cã este important. Decât sã aruncãm cu banii statului pe tot felul de prostii care mai de care mai inutile şi mai europene, ar fi bine sã încurajãm ceea ce este autentic românesc. Un astfel de demers l-aş vedea mai mult îndreptat spre industria alimentarã care, din pãcate, reuşeşte astãzi performanţa negativã de a nu putea sã ne hrãneascã pe toţi. Un sprijin direct nu se poate acorda producãtorilor pentru cã s-ar denatura libera concurenţã, cu toate cã şi aici ar fi multe de spus despre ce fac vecinii noştri. Dar un sprijin în promovarea produselor autentice româneşti cred cã se poate face. Nu trebuie sã îi dai bani unui producãtor autohton, e doar necesar sã îl ajuţi puţin, sã nu îl mai sufoci cu tot felul de biruri şi controale, pentru a putea prinde rãdãcini şi pentru a fi apoi un bun contribuabil. „Fabricat în România” poate sprijini producãtorii autentici de produse alimentare prin dezvoltarea unor mecanisme care sã îi ajute la promovarea mai uşoarã, la încurajarea distribuţiei produselor lor în marile lanţuri de magazine atât în ţarã, cât şi în strãinãtate, prin dezvoltarea unor politici coerente de marketing, prin acordarea de asistenţã tehnologicã, prin acordarea de asistenţã juridicã etc. De ce sã nu avem o caravanã a produselor româneşti care sã strãbatã ţara şi prin intermediul cãreia producãtorii, comercianţii şi publicul sã fie puşi în contact. De ce nu se pot sprijini printr-un astfel de program târgurile de sfârşit de sãptãmânã, unde ţãranii sã îşi poată promova gratuit produsele lor? De ce creăm mereu bariere între noi, prin neputinţa şi prin izolarea noastrã? „Fabricat în România” poate promova iniţiative, poate veni cu logistica, cu experţii. Astfel se pot contura mecanisme şi deprinderi. Ţãranii nu vor mai vinde laptele cu 0,7 lei la firmele de colectare strãine, pentru a-şi vedea banii dupã luni de zile, producãtorii mici nu îşi vor pierde angajaţii, pentru cã nu pot plãti preţurile astronomice pentru închirierea unui magazin, iar noi, cumpãrãtorii, vom putea aprecia, aşa cum am fãcut mereu, adevãratele produse naturale româneşti. De ce vãd „Fabricat în Româ-nia” începând întâi cu agricultura? Pentru cã potenţialul nostru în domeniu este enorm, pentru cã avem experienţa şi munca, dar nu avem recunoaşterea şi mecanismele. Dacã noi ne vom aprecia, atunci şi alţii vor aprecia produsele noastre pe care în cunoştinţã de cauzã le consider superioare multora din Europa. Deci sã începem noi, prin opţiunea noastrã, programul de sprijinire a industriei agroalimentare româneşti cumpãrând produse româneşti. Primul pas este mereu cel mai greu.
articol publicat in Ziarul de Braila
.
articol publicat in Ziarul de Braila
.