In fiecare zi suntem supusi manipularilor. Televiziunea ne manipuleaza informatia, politicienii adevarul, supermarketul dorinta de a cumpara .
Zilnic nu stim ca facem ceeace altii vor sa facem.
Pentru a intelege manipularea in toate aspectele ei recomand un profesor : Alex Mucchielli. Este unul dintre cele mai mari nume in stiintele comunicarii.
Intr-o carte intitulata chiar „Arta de a influenta – analiza tehnicilor de manipulare” aparuta in 2000 la editura pariziana Colin , unde de altfel autorul este si coordonatorul colectiei dedicata stiintelor comunicarii , se prezinta o serie de tehnici foarte interesante. Volumul este disponibil si in traducere la editura Polirom in colectia Psihologie Collegium.
Fata de altii Mucchielli nu face teorie de dragul teoriei. El ia un exemplu simplu pe care apoi il dezvolta in sensul manipularii opiniilor, perceptiei , pozitiei etc.
Incepe cu un exemplu interesant al unui orb aflat pe podul Brooklyn care cersea primavara avand o pancarda pe care scria „ Orb din nastere” .Cu toate ca era plasat intr-o zona cu un trafic foarte ridicat putini oameni lasau ceva. Un trecator intoarce pancarda si scrie ceva pe ea. Ca prin miracol fiecare pieton lasa un banut. Cuvintele scrise de acel trecator au manipulat oamenii sa „simta” precum cersetorul si astfel solidari cu el ii intelegeau durerea si tristetea si de aceea ii lasau bani. Cuvintele magice erau : „ Este primavara , iar eu nu pot sa o vad” .
De la acest exemplu Mucchielli face tot felul de explicatii si detalieri.
Exemplele sunt numeroase in toata cartea si trec de la Grecia antica pana la dictatura. Fascinat autorul insista pe unele reclame aparute in Franta , in special pe print , unde demonstreaza manipularea pornind de la fond, text, pozitia personajelor, elementele de marketing si ajungand la subtilitati de genul unghiului de scriere sau de inclinatie a centrului de greutate al privirii.
Interesant mi s-a parut si pozitia despre manipularea poporului de un dictator. Propaganda identifica mai intai un dusman in carca caruia sa puna toate problemele. Apoi dictatorul este prezentat ca detinatorul adevarului si a tuturor cailor de rezolvare. Din pacate el nu poate pune in practica „binele” pentru ca „raii” nu il lasa. De acea in numele binelui cere ajutorul poporului. El este salvatorul suprem, purtatorul dreptatii si doar viziunea sa este cea corecta. Apoi cu girul natiei ii „striveste” pe dusmani.
Nu stiu de ce dar capitolul asta mi s-a parut desprins din realitatile Romaniei de azi.
Revenind la Alex Mucchielli mai trebuie spus ca acesta doreste ca prin dezvaluirea tehnicilor de manipulare , prin puterea exemplului , sa ajute lumea si tinerii in special sa nu se lase prinsi in vraja acestora .
Arta de a influenta se poate aplica la servici, in tramvai sau la cumparaturi.
Cu putina atentie , dupa ce citim acesta carte, putem descoperii manipulatorii dintre noi.
Zilnic nu stim ca facem ceeace altii vor sa facem.
Pentru a intelege manipularea in toate aspectele ei recomand un profesor : Alex Mucchielli. Este unul dintre cele mai mari nume in stiintele comunicarii.
Intr-o carte intitulata chiar „Arta de a influenta – analiza tehnicilor de manipulare” aparuta in 2000 la editura pariziana Colin , unde de altfel autorul este si coordonatorul colectiei dedicata stiintelor comunicarii , se prezinta o serie de tehnici foarte interesante. Volumul este disponibil si in traducere la editura Polirom in colectia Psihologie Collegium.
Fata de altii Mucchielli nu face teorie de dragul teoriei. El ia un exemplu simplu pe care apoi il dezvolta in sensul manipularii opiniilor, perceptiei , pozitiei etc.
Incepe cu un exemplu interesant al unui orb aflat pe podul Brooklyn care cersea primavara avand o pancarda pe care scria „ Orb din nastere” .Cu toate ca era plasat intr-o zona cu un trafic foarte ridicat putini oameni lasau ceva. Un trecator intoarce pancarda si scrie ceva pe ea. Ca prin miracol fiecare pieton lasa un banut. Cuvintele scrise de acel trecator au manipulat oamenii sa „simta” precum cersetorul si astfel solidari cu el ii intelegeau durerea si tristetea si de aceea ii lasau bani. Cuvintele magice erau : „ Este primavara , iar eu nu pot sa o vad” .
De la acest exemplu Mucchielli face tot felul de explicatii si detalieri.
Exemplele sunt numeroase in toata cartea si trec de la Grecia antica pana la dictatura. Fascinat autorul insista pe unele reclame aparute in Franta , in special pe print , unde demonstreaza manipularea pornind de la fond, text, pozitia personajelor, elementele de marketing si ajungand la subtilitati de genul unghiului de scriere sau de inclinatie a centrului de greutate al privirii.
Interesant mi s-a parut si pozitia despre manipularea poporului de un dictator. Propaganda identifica mai intai un dusman in carca caruia sa puna toate problemele. Apoi dictatorul este prezentat ca detinatorul adevarului si a tuturor cailor de rezolvare. Din pacate el nu poate pune in practica „binele” pentru ca „raii” nu il lasa. De acea in numele binelui cere ajutorul poporului. El este salvatorul suprem, purtatorul dreptatii si doar viziunea sa este cea corecta. Apoi cu girul natiei ii „striveste” pe dusmani.
Nu stiu de ce dar capitolul asta mi s-a parut desprins din realitatile Romaniei de azi.
Revenind la Alex Mucchielli mai trebuie spus ca acesta doreste ca prin dezvaluirea tehnicilor de manipulare , prin puterea exemplului , sa ajute lumea si tinerii in special sa nu se lase prinsi in vraja acestora .
Arta de a influenta se poate aplica la servici, in tramvai sau la cumparaturi.
Cu putina atentie , dupa ce citim acesta carte, putem descoperii manipulatorii dintre noi.