Euro din 2019?

Primul ministru Victor Ponta a anunţat recent intenţia guvernului de a susţine trecerea României la euro în anul 2019. Acest anunţ a stârnit comentarii ciudate ale guvernatorului Mugur Isărescu care referitor la anunţ a spus că este unul politic şi că trebuie clădită o bază a consensului nu numai politic ci şi social în vederea trecerii la euro.

Anunţul premierului Ponta este unul pripit după părerea mea. Economii mult mai solide ca cea românească precum cele din Cehia si Polonia nu dau ca sigure date. Ei discută despre anii 2020 în funcţie de starea economiei. Pentru România asumarea trecerii la euro aşa brusc cred că este iară o chestie politicianistă.

România va pierde una din pârghiile importante prin care Banca NaÅ£ională mai poate controla  economia ÅŸi anume politica monetară. Prin trecerea la euro aceasta se va face din Germania ÅŸi aÅŸa cum am văzut de multe ori ce este bun pentru Germania câteodată nu poate fi la fel de bun ÅŸi pentru România.

Un alt aspect uitat este cel legat de imensele discrepanţe dintre ţările care au euro şi noi în ceea ce privşte forţa de muncă. Discutăm de discrepanţe dpdv al productivităţii muncii, al competitivităţii, al plăţii etc. Acum suntem penultimii la toate acestea în Uniunea Europeană. Trecerea la euro nu va egaliza diferenţele ba chiar le va face mai acute şi mult mai vizibile.

Să nu fiu înţeles greşit dar doresc ca România să aiba o monedă puternică şi stabilă cum este euro dar cred că anul 2019 este o ţintă cam pripită. Îmi este teamă de aceste decalaje de care am amintit.

Putem face însă paşi în direcţia aceasta dacă Banca Naţională ar dori iar guvernul ar avea un pic de minte. Am putea introduce treptat dualismul monetar leu - euro , am putea permite plăţi şi încasări în euro, am putea permite celor din turism să folosească euro ca pe moneda naţională în tranzacţii şi din toate acestea am avea de câştigat. Astea da, le putem face şi ar fi un pas pregătitor pentru trecerea efectivă la euro.

AÅŸa doar din pix ÅŸi din ambiÅ£ electoral cred că e mai greu. Iar anul 2019 e înfiorător de aproape de noi iar decalajele sunt suficient de mari pentru a nu  putea face acest lucru făra sa sufere oamenii ÅŸi economia.

- See more at: http://www.infoest.ro/stiri/editorial/Euro-din-2019.htm#sthash.ZAhifXXu.dpuf
Mai nouă Mai veche