Pretul

Pretul este unul din elementele de baza ale marketingului. El face parte din mixtul de marketing si este expresia valorii unui bun.
Sa vedem cateva tipuri de preturi si ce se urmareste prin ele.

Pretul Premium
Este un pret ridicat folosit in special cand produsul este lansat sau cand avem de-a face cu produse de lux. Este un pret mare.

Pret de penetrare
Este un pret scazut cu scopul de a impune un produs sau un serviciu.Scopul acestui pret este cucerirea unei cote de piata cat mai mari. De multe ori o politica a pretului de penetrare poate fi paguboasa pentru ca poate folosi un pret redus artificial sub costurile de productie. Acest pret dispare dupa ce se ajunge la cota dorita de piata iar pretul devine unul normal sau premium. Exemplul clasic in acest domeniu este SkyTV.

Preturi economice
Sunt preturile folosite de supermarketuri pentru produsele vandute sub marca proprie. Sunt reduse deoarece costurile de productie si vanzare sunt reduse. Calitatea unor astfel de produse este medie.

Pretul psihologic
Acest tip de pret urmareste folosirea emotiei prin inducerea ideii ca pretul nu este chiar mare. Datorita acestui fapt un produs nu va costa 10 ron ci 9.99 . Psihologic produsul nu depaseste pragul de doua cifre dar de fapt avem de-a face doar cu o parere si nu cu o realitate.

Pretul de linie de produs
In cazul in care avem o linie de produse deja prezente pe piata si acestora le mai adaugam inca un produs facand ceea ce se numeste extensie de linie. E normal datorita asteptarii cumparatorilor generate de celelalte produse deja existente sa avem pentru noul produs un pret asemanator.

Pretul pentru optiuni
Pretul unui produs poate fi un pret pentru o dotare standard iar pentru dotari suplimentare este nevoie de adaugiri de pret. Industria auto este cel mai mare utilizator al unor astfel de preturi.

Pretul produselor captive
Multi producatori vand produsul de baza la preturi mici urmand ca sa incaseze profiturile mari de la consumabilele acelui produs. De exemplu se poate vinde o imprimanta la preturi mici dar tipul de cartus sa fie unic si sa aiba un pret mare. Pretul de la cartus este in acest caz un pret captiv.

Pretul de pachet
Este un pret prin care vanzatorii vand mai multe produse la un singur pret. Este folosit pentru a vinde produselele care sunt aproape de limita vietii sau pentru produse care sunt in stoc. Astfel se poate vinde un DVD impreuna cu trei filme la un pret special.

Preturi promotionale
Sunt preturile care sunt folosite pentru promovarea unui produs. Sunt mai multe tipuri de preturi promotionale.

Preturi geografice
Pretul poate fi diferit in functie de asezarea geografica a pietei de vanzare. Astfel putem avea un pret in Marea Britanie si un altul in Romania pentru acelasi produs la acelasi nivel al calitatii.

Indiferent de tipul de pret folosit el trebuie sa fie receptionat de catre clienti ca acceptabil pentru a putea fi platit. Un pret prea mare sau prea mic poate crea probleme majore.
Mai nouă Mai veche