16 iun. 2007

Libertatea de a informa

Romtelecom a pornit lupta pentru recucerirea pietei telefoniei fixe. A adus o conducere noua si experimentata, a schimbat pachetele existente cu unele mult mai avantajoase, s-a axat pe internet pentru a deveni un furnizor puternic pentru persoane fizice si pentru micile companii, a demarat campanii de marketing agresive si bine coordonate.
Totul bine pana cand a gresit la un spot.
Decizia CNA din 7.06.2007 opreste aceasta campanie pentru publicitate inselatoare. Iata cum suna comunicatul CNA nr 508 :
”Întrunit în şedinţă publică în ziua de 07 iunie 2007, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare privind spotul publicitar pentru compania de telefonie Romtelecom.Vizionând spotul publicitar difuzat pe posturile de televiziune, Consiliul a constatat că acesta încalcă prevederile art. 107, precum şi pe cele ale art. art. 114 alin. (1) lit. c) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte, iar informaţiile prezentate în spoturile de publicitate nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct sau prin omisiune, în privinţa preţului sau tarifelor.Or, spotul publicitar Romtelecom difuzat pe posturile de televiziune induce în eroare publicul cu privire la oferta făcută, deoarece modul în care prezintă informaţiile sunt înşelătoare şi de natură a crea confuzie. - Astfel, mesajul vocal care însoţeşte spotul precizează:"ROMTELECOM face primul pas pentru că eşti clientul nostru, de acum vorbeşti gratuit şi nelimitat în reţea dacă ai abonament cu minute incluse."- Spre desosebire de acesta, mesajul vizual este:"Gratis între 18:00 şi 08:00 şi în week-end. Pentru Confort 50 şi Confort 200. Detalii la 930 sau în magazinele Romtelecom."În fapt, este vorba de mai multe oferte făcute de către compania Romtelecom, în funcţie de tipul de abonament, care, în subsidiar, presupun şi acordarea de minute gratuite, în mod diferenţiat. Informaţia cu privire la gratuitate nu este prezentată în mod corect, fiind făcută în scopul de a crea confuzie în rândul publicului telespectator. Gratuitatea este condiţionată de existenţa abonamentului, aspect care conduce la concluzia că publicitatea are un caracter înşelător, încălcând prevederile legale din domeniul audiovizualului cu privire la modul de difuzare a publicităţii.De asemenea, membrii Consiliului apreciază că mesajul verbal al spotului nu este concordant cu mesajul scris al acestuia, fiind vorba despre situaţii diferite prezentate ca una şi aceeaşi, punându-se accent pe oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere al numărului de convorbiri, dar care presupune costuri financiare mai mari, fapt de natură să prejudicieze, din punct de vedere financiar, publicul telespectator. Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului pentru compania de telefonie Romtelecom, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor unei competiţii corecte şi transparente în materie de publicitate, astfel încât interesele financiare ale publicului să nu fie afectate.”
Si pentru ca din acest comunicat reiese clar despre ce este vorba nu ramane decat sa constatam ca organul in domeniu de protectie a consumatorilor nu s-a sesizat din oficiu pentru ceea ce este mai mult decat clar.
Romtelecom nu este prima companie care uita sa precizeze conditiile corecte ale unei promotii.Cap de lista sunt insa bancile care , de cele mai multe ori evita sa informeze publicul cu privire de multe aspecte neclare , comisioane, timplul de acordare, documentele necesare, nivelul veniturilor, ascunzandu-se dupa precizari mai mult decat ambiguii de genul ”mai multe informatii la sediile noastre”.

3 comentarii:

florentza spunea...

Buna ziua.Vreau sa va spun ca sunt tare nemultumita de cat de mare este factura la serviciul dumneavoastra de telefonie fixa si inernet,sora mea are la o alta firma telefonie fixa,mobila, internet si cablu si plateste facura pe jumatate cat imi vine mie pentru doar 2 servici prestate de dv-stra.Pot din luna decembrie sau din ianuarie sa reziliez contractul cu dv-stra?Va multumesc si astept un raspuns.

Anonim spunea...

Buna ziua, vreau sa stiu de ce eu ca client romtelecom nu beneficiez de nici una din noua oferta de telefonie ,doar ca am pachetul voce nu mai am nici o optiune de a avea nici o alta oferta care sa-mi permita si mie sa platesc factura la acest tip de abomament care este foarte mare (de exp. la 48 minute in alte retele mobile am de plata 6 euro).Este de-a dreptul nedrept sa platim atat de mult pentru atat de putin.La serviciul romtelecom am cerut informatii cu privire la nemultumirea mea si am fost tratata foarte urat reprosandu-mi ca"multi ar vrea sa aiva oferta mea"si ca nu am alta optiune pana nu termin acest abonament.Va rog sa nu-mi mai trimiteti nici o oferta pe care eu nu pot sa o folosesc ca nu ma mai intereseaza,abia astept sa scap de romtelecom si sa nu mai aud niciodata de aceasta firma la care nici nu poti sa obtin nici macar o informatie cum trebuie. Sloganul CLIENTUL PE LOCUL 1 nu_si are locul in aceasta firma cel putin nu pentru mine.Sunt foarte nemultumita de faptul ca convorbirile sunt foarte, foarte scumpe si ma aflu in situatia de imposibilitate de a platii factura.Regret ca s-a ajuns in aceasta situatie dar este fara vina mea.Numarul 1931 nu este niciodata disponibil si pentru mine.Va informez inca de pe acum ca in luna august 2010 solicit desfacerea acestui post telefonic cu care mai mult am avut de pierdut.

aurora spunea...

Buna ziua, ma tot sunati, si-mi trimiteti fel de fel de adrese (cum, ca am asigurare gratuita la casa etc) V-am cerut-o eu? eu am deja asigurare si o la o societate care plateste nu astra care este rau platnica (experienta cu asigurare auto).De altfel o sa renunt la serviciile romtelecom intru-cat abonamentul este destul de mare in comparatie cu RDS la care am optat si de aceea o sa reziliez contractul cu Dvs.