22 mar. 2007

IKEA si cheia PR-ului

S-a deschis in sfarsit primul magazin IKEA in Romania.Amplasat in zona Baneasa dispune de un spatiu generos de vanzare.Pentru cei care nu stiu, aceasta companie suedeza cu management danez este unul din cei mai mari jucatori mondiali pe piata mobilierului ieftin.
Conceptul sau pleaca de la cateva lucruri simple : mobila e compacta, o asamblezi singur acasa , e ieftina si ti-o transporti la domiciliu.In acest fel practic IKEA este un depozit imens de unde te aprovizionezi cu mobila.
Ok am inteles. Ce nu pricep este de ce se isterizeaza atat mass-media romaneasca ca au venit si alte firme pe piata .Nu era normal din moment ce suntem in UE ?
Atatea stiri si articole ca sa ne spuna de fapt nimic.S-a deschis un magazin.Pai zilnic se deschid poate mii de magazine in toata Romania.
Permisibilitatea si ‘deschiderea’ de care dau dovada unele medii de informare nu este asa cum ar crede un cititor neavizat facuta din spirit de competitie si in numele concurentei in avantajul cumparatorului.NU.
Mesajele, indiferent de publicatie, televiziune sau site sunt la fel.Ce reiese de aici ? Ca cineva, interesat desigur, le-a trimis iar ‘redactorii’ au copiat pur si simplu din informatiile respective si si-au scris apoi frumusel numele si au incasat banii pe inca un material de nu situ cate semne!
De unde aveau informatiile? Pai tocmai de la IKEA ! Ca orice companie care se respecta si suedezii au angajat agentii specializate. La promovare au lucrat : OgilvY&Mather ( creatia) Media Insight ( media) si V+O Communications (PR). Deci informatiile cu care sunteti bombardati sunt de fapt informatiile puse la dispozitia presei de V+O ! Mai mult de cat atat magazinul din Bucuresti este de fapt o franciza operata de Moaro Trading SRL. In actionariatul acestei firme pe laga IKEA mai sunt si ENGMA ( consortiu de investitii olandez) si Turcmall (Turcia).Mai mult in noul magazin vor fi doar cca 10% produse romanesti restul fiind din import.
Acum sa revenim la problema de la inceput.Credeti ca atunci cand Flamingo si-a deschis reprezentanta in Olanda mass-media olandeza a vuit de acesta intrare pe piata a romanilor ? Nu ! Si stiti de ce ? Pentru ca exista o regula nescrisa de a nu face reclama mascata sub forma de ‘stiri’ numai pentru a te pune bine cu tipul de la nu stiu ce companie de PR care te poate recompensa apoi prin invitatii la diverse sindrofii.
In alta ordine de idei intrarea IKEA pe piata din Bucuresti va atrage dupa sine o concurenta intre marii retaileri de mobila precum Mobexpert si Elvira care vor fi nevoiti sa revada unele strategii de preturi.
Pana la urma e normal ceea ce se intampla.Numai ca la noi normalul devine anormal si ia forme uneori isterizante.
Bravo PR-ului de la IKEA ca a resiti sa isterizeze o serie de ‘fatuci’ din presa pentru a scrie laudativ depre companie. Sper sa pastereze aceasi imagine pozitiva si atunci cand clientii vor constata acasa ca unele produse sunt livrate incomplet sau cand partile nu se vor potrivi asa cum sunt recentele plangeri ale clientilor din Marea Britanie sau Franta.
IKEA va sta in produse si servicii si nu in PR.

2 comentarii:

ChriSmilla spunea...

si eu zic un sincer bravo PR-ului de la Ikea. Chiar a facut treaba buna si e de toata admiratia.

Pe de alta parte, daca era vorba tot de un Mobexpert suedez, adica scump si obisnuit ca produse, nu cred ca aveam parte de atata acoperire in presa, indiferent de PR.

Ikea insa e un brand-cult (ne place sau nu), foarte puternic, foarte bine pozitionat si foarte destept comunicat. Era practic imposibil ca deschiderea Ikea in RO sa fie comparabila cu deschiderea unui magazin Flamingo in... wherever. Adica daca n-as trece zilnic pe langa ei la universitate, as zice sincer: ce e aia Flamingo?

Pe cand de "Ikea = mobila ieftina si creativa" am auzit de ani de zile. Are si un nume simpatic, ce sa-i faci!

Mihai Vintila spunea...

nu am nimic cu IKEA dar prea e luat in brate de multi si i se trec cu vederea problemele pe care le areca orice companie.